Salget af elbiler falder, mens EU pumper milliarder i fossilbiler

bøde

Stagnerende salg af elbiler truer Europas bilindustri. Samtidig bruger store EU-lande milliarder på skattefordele til fossildrevne firmabiler

Europa har et problem. På den ene side skal det fra 2035 være slut med at sælge nye biler, der udleder CO2. På den anden side kniber det for europæiske bilproducenter at sælge de elbiler, der skal gøre det muligt at nå EU’s klimamål.

Den umiddelbare konsekvens bliver milliardbøder til de bilproducenter, der ikke lever op til miljøkravene. Det vil skade en industri, der er blandt Europas største, og som i forvejen er truet af kinesiske konkurrenter, der er i stand til at fremstille langt billigere elbiler.

Derfor beder europæiske bilproducenter som BMW, Mercedes, Renault og VW nu EU om hjælp. Enten i form af lempeligere miljøkrav, måske en udsættelse af 2035-kravene eller – mere underforstået – økonomisk støtte.

315 mia. kr. om året

Måske ligger løsningen lige for. Det viser sig nemlig, at flere EU-lande bruger milliarder af kroner på forskellige skattefordele til fossildrevne firmabiler.

Ifølge miljøorganisationen Transport & Environment (T&E) koster støtten til fossile firmabiler skatteyderne i EU mindst 42,2 milliarder euro (315 milliarder kroner) om året. Og det tal gælder endda kun for de fire største EU-lande.

Støtten gives bl.a. i form af skattefradrag, afskrivninger af bilernes værditab og gratis brændstof til firmabilisterne. Støtten løber op i enorme beløb, fordi firmabiler i flere EU-lande er mere udbredte end privatejede biler.

Italien er mest rundhåndet med støtten til fossile firmabiler. Støvlelandet bruger 119 milliarder kroner på firmabiler. Herefter følger Tyskland med 102 mia., Frankrig med 48 mia. og Polen med 45 mia. kr.

”Absurditet”

Det er altså bilproducerende lande som Italien, Tyskland og Frankrig, der mest flittigt støtter fossile firmabiler. De samme lande, hvor bilproducenter nu beder om hjælp – f.eks. ved at lempe miljøkravene til deres fossilbiler.

“Skatteyderne betaler millioner af kroner hvert år i skattefordele, så firmabilister kan køre i forurenende fossilbiler. Mange af dem dyre og særligt forurenende SUV’er. Det er dårlig klimapolitik og socialt uretfærdigt. Regeringer i Europas største bilmarkeder gør ikke noget ved denne absurditet. Derfor må EU-Kommissionen gribe ind,” siger Stef Cornelis, afdelingschef i T&E.

“Det er fuldstændig ulogisk og helt uacceptabelt, at vi fortsat bruger milliarder af skattekroner på en teknologi, der er helt i strid med EU-Kommissionens grønne overgangsagenda,” uddyber han til Reuters.

Tanken er naturligvis, at de milliarder af kroner, der i dag bruges på at støtte fossile firmabiler, i stedet kan bruges til at fremme elbiler.

EU er tilsyneladende enig. Den netop genvalgte formand for EU-Kommissionen, Ursula von der Leyen, har i hvert fald udtrykt ønske om både at gøre EU’s firmabil-flåder grønnere og generelt udfase subsidier til fossile brændstoffer.

Hollandske Wopke Hoekstra, der ventes at blive EU’s klimakommissær fra 1. december, skal sammen med Danmarks kandidat til kommissærposten for energi og boliger, Dan Jørgensen (S), de kommende fem år medvirke til at “udfase brugen af subsidier til fossile brændstoffer”. Som det er formuleret på side 5 i von der Leyens beskrivelse af Hoekstras arbejde som klimakommissær.

Intet tyder på, at EU kommer til at udskyde kravet om, at der kun må sælges nul-emissions biler fra 2035.

Vender udviklingen nu?

I mellemtiden halter salget af elbiler fortsat i EU. Ikke i Danmark og andre Nordeuropæiske lande, men særligt i de lande, der fremstiller biler. Altså Tyskland, Frankrig og Italien.

Til og med september i år, er salget af elbiler i EU faldet seks procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Men måske er udviklingen ved at vende. Flere EU-lande planlægger eller er begyndt at støtte elbiler, og det kan ses i salgsstatistikkerne: Efter flere måneder med tilbagegang eller stilstand, steg salget af elbiler i EU i september.

“Det er positivt, at den nedadgående kurve i elbilsalget er blevet brudt i september måned. Der er både fremgang i salget på det tyske og det spanske marked, som begge fylder meget i de europæiske tal. Vi har set, at flere lande er blevet klar over vigtigheden af de økonomiske incitamenter og politiske tiltag, hvis der skal rykkes på den grønne omstilling, og det er tydeligt i de internationale statistikker, at det har store konsekvenser, hvis initiativerne opgives for tidligt. Vi håber, at stigningen i september varsler en ny udvikling for EU’s elbilsalg,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

De fire stores subsidier

T&E’s opgørelse over fire store EU-landes årlige støtte til benzin- og dieseldrevne firmabiler.
Italien: 119 mia. kr. – 111.500 kr./bil
Tyskland: 102 mia. kr. – 52.000 kr./bil
Frankrig: 48 mia. kr. – 44.000 kr./bil
Polen: 45 mia. kr. – 63.000 kr./bil

Kilder: T&E, Mobility Denmark, Reuters

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here