Danskerne købte dobbelt så mange elbiler i 2018 end i 2017. Men trods den markante fremgang halter køb af elbiler i Danmark stadig langt efter vores nabolande.
Det lyder meget flot; salget af elbiler blev mere end fordoblet i 2018. Men når man ser nærmere på tallene, viser de, at salget af elbiler herhjemme fortsat langt fra er i stødet – og nærmet er helt uden gnisten sammenlignet med Norge og Sverige.
1.545 nye elbiler fik nummerplader på i 2018, viser tal fra De Danske Bilimportører. Det skal sammenlignes med 700 i 2017, der blev bundskraber efter et salg på ca. 4.000 elbiler i 2015, hvor elbilerne var helt fritaget for registreringsafgift.
Men så vedtog politikerne en gradvis indfasning af afgiften på elbiler frem mod 2022, og det fik altså bilkøberne til at trække stikket. Kort før jul blev politikerne enige om igen at fritage elbilerne for registreringsafgiften i en to-årig periode, hvilket altså har fået lidt mere gang i salget.
Men salget af nye elbiler udgjorde i 2018 kun 0,7 procent af det samlede nyvognssalg herhjemme på 218.500 biler, og elbilernes andel af den samlede danske bilbestand er blot 0,39 procent. En af de laveste i Europa.
Udviklingen i Danmark halter dermed langt bagefter salget af elbiler i Norge og Sverige, viser tal som avisen Information bringer.
I Norge blev der i 2018 solgt over 46.000 nye elbiler svarende til en andel på 31,2 procent, viser tal fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, som også oplyser, at salget af benzin- og dieselbiler i Norge faldt med 8,1 procent i 2018. 40.000 nordmænd står på venteliste til at købe en elbil, og man forventer, at der bliver solgt ca. 70.000 elbiler i Norge i 2019.
Medregnes plug-in hybridbiler, når de ‘grønne’ bilers salgsandel op på hele 49,1 procent i Norge i 2018 mod 2,1 procent i Danmark, hvor de blev solgt 3.128 plug-in hybrider i løbet af 2018.
Lavere beskatning efterlyses
I Sverige, hvor man har indført en fordelagtig beskatning på grønne firmabiler, udgjorde salget af el- og plug-in hybridbiler 8,1 procent i 2018.
Et forslag om at sænke firmabilsbeskatningen på elbiler herhjemme, var også i spil i regeringens klimaudspil fra efteråret, men blev ikke vedtaget.
Til skuffelse for Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
“Det har vist sig at være et ekstremt effektivt redskab i lande som Norge, Sverige, Tyskland, England og Holland. Virksomhederne vil gerne lease flere grønne biler, så medarbejderne får mulighed for at vælge dem,” siger hun til Information.
Hun forklarer om gevinsten ved at indføre lavere beskatning på firmabiler, at flere grønne leasingbiler både vil udvide markedet for leasing af elbiler samt bane vej for et vigtigt brugtvognsmarked for elbiler, da virksomheder typisk udskifter firmabiler med to-tre års mellemrum.
Bilsalget i 2018 betyder, at der nu er ca. 10.000 elbiler i Danmark, men samtidig er der omkring 2,6 mio. benzin- og dieselbiler på danske nummerplader.
Faktisk voksede nettobestanden – nyindregistrerede minus afmeldte – elbiler kun med 1.273 i 2018, mens bestanden af biler på fossilt brændstof voksede med over 59.000.
Det betyder ifølge Informations beregninger godt 46 flere fossilbiler i den danske bilpark for hver ekstra elbil, der rullede ud fra forhandlerne i 2018.
Set over perioden 2015-2018 er der kommet hele 90 ekstra benzin- og dieselbiler til, hver gang bilparken er vokset med én elbil.
Læs også: Elbiler passer til de fleste pendlere