Inden for det sidste år har vi sagt farvel til et dusin bilmodeller i Danmark og et komplet bilmærke. Se hvilke biler vi savner – eller allerede har glemt.
Bilverdenen er nådesløs med skiftende modeluner hos både producenter og forbrugere. Tænk blot på modeller som Toyota Corolla og VW’s legendariske ‘boble’: I årtier var begge biler blandt verdens mest solgte – og så pludselig væk og langtidsparkeret i historiebøgerne, fordi salget svigtede.
Sådan har det altid været. Det pudsige er, at mange ellers berømte modeller og bilnavne ofte glider diskret ud i glemslen, formentlig fordi bilfabrikkerne ikke bruger 25 øre af deres reklamebudgetter på at sige pænt farvel til en udtjent bilmodel.
Fair nok. Men her på hvilkenbil vil vi gerne hjælpe hukommelsen på vej med en liste over, hvilke bilmodeller vi har sagt farvel til herhjemme i løbet af det sidste års tid. Og når vi nu er i gang, kan vi ikke nære os for at fælde en dom over de pensionerede personvogne: Vil vi savne dem – eller er de allerede glemt og tak for det?
Læs med i listen her:
Alfa MiTo: Den italienske luksus-udgave af Fiat Punto bragte noget tiltrængt stil og sportslighed til mini-klassen, men blev aldrig det store hit i Danmark. Så fantastisk kørte den lille Alfa med dådyrøjnene og en kølergrill med en udskæring så dyb som en Kim Kardishian-kjole heller ikke – til gengæld var den dyr. Resultatet var et samlet salg i 2015 på 11 styk, og så droppede Alfa Danmark ret forståeligt importen.
Alligevel vil vi savne Alfa Mito…mest for udseendet.
Chevrolet: Ved udgangen af 2015 tog vi ikke afsked med en model, men et helt bilmærke, da Chevrolet trak sig ud af Europa. Egentlig gik det OK for Chevrolet – ikke mindst i Danmark, hvor kombinationen af selvsikkert amerikaner-design og lave lave priser trak en del kunder i butikken. Men hjemme i USA havde ejeren – General Motors – regnet ud, at hvis deres tyske datterselskab Opel nogensinde skulle give overskud, var det måske en god idé at stoppe den interne rivalisering ved at sælge Chevrolet’er, der teknisk set var Opel’er – bare billigere. Siden har Opel overbevist med den ene gode nyhed efter den anden, så vi tror, at GM har set rigtigt – og havde nærmest allerede glemt Chevrolet…
Fiat Freemont: Free-hvad spørger mange sikkert? Men den er god nok: Da Fiat fusionerede med amerikanske Chrysler-Dodge-Jeep, fik de adgang til en stribe amerikanske modeller. En af dem – den store crossover Dodge Journey – fik smækket et Fiat-badge i kølergrillen, og – da capo! – så havde Fiat en syv-personers SUV-crossover. Der var bare ikke så mange, der opdagede det, for den i forvejen – for nu at udtrykke det diplomatisk – gennemsnitlige Journey blev ikke bedre af at hedde Fiat til fornavn. Allerede glemt.
Honda Accord: Salget var angiveligt ebbet ud i 2014, men først sidste år trak Honda officielt stikket på firmaflyderen Accord. Den store mellemklasse mister markedsandele til ‘gadekryds’ som Nissan Qashqai, Kia Sportage, Mazda CX-5 og Hondas egen CR-V med skræmmende fart i disse år, og det tog japanerne konsekvensen af i Europa, hvor det var knock-out til Accord. Synd og skam for med sin lækre mekanik, fine køreegenskaber og tårnhøje pålidelighed var Accord et fint alternativ til to af de eneste firmabiler, der for alvor sælger: Ford Mondeo og VW Passat. Vi savner Accord. Meget.
Mazda 5: MPV er en anden bilklasse, der bløder til crossover- og SUV-typerne. Rummeligheden og fleksibiliteten er i top, men bilkøberne gider ikke varevogns-looket, og derfor var det farvel til Mazda 5 sidste år. Et facelift i 2010 med ‘bølger’ i karrosseriet og nogle enorme – læs: klodsede – baglygter gjorde heller ikke populariteten større. Mazda satser i stedet helhjertet og med succes på crossover-modeller som CX-3 og CX-5 med flere på vej. Mazda 5 havde mange kvaliteter som skydedøre og fine køreegenskaber, men vil nok snart ryge i glemmebogen.
Mini Coupé: En virkelig specialitet – en tredørs mini, der fik ‘choppet’ taget og fjernet bagsædet for at blive til den ekstremt velkørende og ekstremt dyre Mini Coupé. Selv hardcore Mini-fans havde dog ikke brug for en så ekstrem Mini, og så var det bye bye til hundehuset med fladt tag. Er vel allerede glemt med lanceringen af en ny generation af Mini som både tre-dørs, fem-dørs og Clubman stationcar.
Mitsubishi Lancer: Den japanske ‘diamant’ har levet en omtumlet tilværelse i Danmark, hvor salget har vekslet mellem bestseller-status og midlertidigt import-stop. P.t. har den danske importør pæn succes med den lille prisbombe Space Star, mens det glippede med en relancering af den otte år gamle Lancer-model. Lancer hører hjemme i Golf-klassen og her er konkurrencen benhård – også på pris. På et tidspunkt var Lancer klassens billigste, men siden har modeller som Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane, Skoda Octavia og Citroën C4 udvidet begrebet ‘værdi for pengene ‘ på den gode måde, og så gled Lancer stille og diskret ud af programmet. OK med os – vi havde faktisk glemt den.
Peugeot RCZ: Den franske sportsvogn var Peugeots pendant til Audi TT og noget af det mest vovede, vi har set fra løvemærket i mange år. Men krisen har kradset hos Peugeot, og så er der ikke plads til kostbare nichemodeller. Vil blive savnet for sit designmæssige mod og underholdende køreoplevelse.
Opel Ampera: Ladehybriden blev kåret som Årets Bil i Danmark 2012 – og det var omtrent sidste gode nyhed for bilen, der var udset til at blive et gennembrud for hybridteknikken herhjemme. På grund af de danske afgiftsregler, der ikke belønnede Amperas miljøvenlighed, endte prisen på 600.000 kr., og derfra var det op ad bakke. Sidste år var det slut med et salg så lavt, at man dårligt kan tale om, at Ampera vil blive savnet. Siden brændte danske liebhavere varm på elbilen Tesla Model S til langt flere penge, men det er en helt anden historie…
Renault Laguna: Endnu et fransk flop i den svære firmabilsklasse. Forgængeren var berygtet for sin manglende pålidelighed og det hjalp næppe på interessen for afløseren, der aldrig rigtigt blev et reelt alternativ til Passat og Co. Senere i år tager Renault konsekvensen, når de lancerer den åndelige arvtager under det nye, lykkebringende navn, Talisman. Det sker til maj, og da har vi sikkert glemt alt om Laguna.
Seat Altea: En sammenligning med ikoniske navne som Corolla og Accord er måske en overdrivelse, men Seat Altea nåede at slå sit eget navn fast som den første fempersoners MPV, der både så uforskammet godt ud og var sjov at køre. Fra starten var Altea da også en kolossal succes, men selv en uhyre vellykket MPV har det svært med konkurrencen fra det nye sort blandt bilkøbere; højbenede crossover’ere og SUV’ere med macho-udstråling. Seat tog konsekvensen og pensionerede Altea sidste år for i stedet at gøre plads til ‘gadekrydset’ Ateca. Vi vil savne Alteas dristige kombination af design, sport og veludviklet praktisk sans.
Skoda Roomster: Tjekkisk rumbil (billedet) i et design, der gjorde en dyd ud af kombinere de tre designelementer Skoda Fabia, flyvemaskine og varevogn i et bevidst harmonika-sammenstød. Puha sagde de fleste og rynkede på næsen – pivfræk synes vi. Men flertallet har som bekendt ret, og så røg Roomster (selv navnet var fantastisk) ud i mørket. Sådan for alvor: Siden har moderkoncernen VW forbudt Skoda at lave en afløser baseret på en let ændret VW Caddy. Verdammt, for Roomster er stærkt savnet.
VW Scirocco: Tyskerne kan stadig købe den, men herhjemme er det aus wiedersehen til den tyske ørkenvind. Ikonisk navn eller ej – bedagede sportsvogne er bare ikke nemme at sælge i afgiftsplagede Danmark, heller ikke selv om Scirocco er et ægte einzelstück med sit frække shooting brake design og usædvanligt gode plads på bagsædet. Kom snart igen Scirocco – vi savner dig.
Læs også: Chevrolet forlader Europa i 2015
Honda trækker Accord ud af Danmark
Mitsubishi åbner for krig i Golf-klassen
Opel Ampera tæt på at få trukket stikket
Adieu Laguna – bon jour Talisman