Nyklassikeren Mazda MX-5 har 25-års jubilæum i år. Det fejrer Mazda med en specialmodel og et smugkig på teknikken til fjerde generation.
Få biler – uanset pris – byder på så meget køreglæde som sportsvognen Mazda MX-5. Derfor er der med garanti mange bilentusiaster, der spidser både ører og øjne, når japanerne nu offentliggør sidste nyt om bilen, der vel bedst kan betegnes som hele verdens ‘folkesportsvogn’.
Historien bag er velkendt: Efter at engelsk bilindustri i 70erne så at sige gik ned med mus og mand og de små sportsvogne, som de engang var verdensmestre i at lave, opstod der et tomrum for alle bilentusiaster på udkig efter en ægte, men økonomisk overkommelig sportsvogn.
Mazda så muligheden og lancerede roadsteren MX-5 i 1989. Den lille 2-personers sportsvogn med stoftag blev en øjeblikkelig succes og fik hurtigt prædikatet ‘den bedste britiske sportsvogn briterne aldrig fik bygget’.
Mazda MX-5 var nemlig ikke kun sjov at køre som en Triumph eller MG. I modsætning til sine britiske forbilleder var MX-5 også særdeles robust – en bil, der kunne holde til både daglig pendling og hurtige trackdays uden hyppige konsultationer hos mekanikeren.
I år fejrer den lille roadster 25-års jubilæum, og det markerer Mazda ved at løfte for en flig af teknikken til fjerde generation af MX-5. Som man kan se på billedet holder japanerne fast i det klassiske koncept med langsplaceret motor foran og baghjulstræk. Nyhederne ligger i teknikken: Som Mazdas øvrige modeller skal næste MX-5 bygges efter Mazdas Skyactiv-koncept med lav vægt og benzinmotorer med rekordhøj kompression.
Slankekuren letter angiveligt MX-5 for 100 kg, og dermed nærmer roadsteren sig beskedne 1.000 kg. Under den lange kølerhjelm bliver der frit valg mellem en 1,5 og 2,0 liters 4-cylindret række-benziner, der med et kompressionsforhold på 14:1 eller endda 18:1 yder mellem 120 og op mod 200 hk og samtidig vil være relativt brændstoføkonomisk. For yderligere at forbedre vægtfordeling og tyngdepunkt, rykker motoren både bagud og nedad i den næste MX-5.
Mere får vi ikke at vide i denne ombæring. I mellemtiden kan vi glæde os over en specialudgave af den nuværende Mazda MX-5, der fejrer 25-års jubilæet med Soul Red lakering, sort tag, Bilstein-støddæmpere og læderindtræk. Et fint lille pausenummer, der måske bliver lidt ekstra værd som samlerobjekt, når der er gået yderligere 25 år, men det er og bliver den næste MX-5 vi venter på nu.
Læs også:
Alfa og Mazda skal bygge fælles roadster