Mikrobilerne har længe været solgt som slagtilbud – nu indleder Seat priskrig i miniklassen og den lille mellemklasse. Rabatter skal kickstarte salget.
Priskrigen raser fortsat i bilernes mindste klasse, hvor man med jævne mellemrum kan købe biler for blot 70.000 kr. Men danskerne begynder så småt at få appetit på lidt større biler – og noget tyder på, at den benhårde konkurrence på pris følger med op i de lidt større bilklasser.
Mærker som Chevrolet, Nissan, Suzuki, Kia, Renault og Dacia har allerede jongleret med rabatskiltene på de lidt større biler, og nu følger den danske Seat-importør trop. For nylig reducerede importøren prisen på mikrobilen Seat Mii med 5.000 kr, og nu får Seat Ibiza, der hører til i miniklassen, og den lidt større Toledo begge skåret 15.000 kr. af prisen.
”Bilkøberne begyndt at købe lidt større biler igen, og det skærper konkurrencen. Og hvis der er noget, vi kan, så er det at konkurrere. Så nu sænker vi simpelthen priserne meget markant på de modeller, der størrelsesmæssigt ligger over Mii, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør for SEAT i Danmark.
At udspillet øger konkurrencen er hævet over enhver tvivl. Det er især Ibiza et godt eksempel på. Billigste Ibiza koster fremover lige under 100.000 kr. og er dermed på niveau med en discountvare som Dacia Sandero. Billigste Ibiza har ganske vist kun tre døre, men bilteknisk er den i en helt anden klasse end den rumænsk byggede Sandero.
Med de aggressive prisnedsættelser ønsker Seat at vinde markedsandele i Danmark. Det er også nødvendigt, hvis Seat skal følge med sine søstermærker i VW-familien. Her fører VW og Skoda nemlig an i det danske bilsalg, mens Seat i årets fem første måneder har solgt knapt 1.600 biler. Det rækker til en noget mere beskeden 18. plads på bilmærkernes hitliste med en markedsandel på 1,9 pct. Til sammenligning toppede VW det danske bilsalg i samme periode med flere end 10.000 solgte biler og en markedsandel på 12,3 pct.
Læs også: Tre gode tilbud lige nu