Seat viser 4. generation af Leon. Den spanske Golf vokser og opgraderes med moderne teknologi. Bl.a. kan du følge med i, om junior kører for stærkt…
Otte år er lang tid i bilindustrien. Men du er tilgivet, hvis du ikke tænker på Seat Leon som en gammel, rynket model. Designet holder usædvanlig godt – den nuværende model ser stadig skarp ud.
Men konkurrenterne rykker hele tiden og teknisk gnaver de otte år efterhånden. Derfor får Seat Leon den helt store overhaling. Teknisk står Leon fortsat på VW-familiens MQB-platform, men den er blevet fem centimeter længere mellem akslerne, hvilket skulle gøre Leon mere rummelig end nogensinde før. Bagagerummet vokser også markant, fordi Leon bliver længere. Hatchbacken vokser knapt ni cm, mens stationcarudgaven ST forlænges med 9,3 cm til en samlet længde på 464 cm. Bagagerummet sluger voksne 617 liter, så også her nærmer Leon sig firmaklassen.
Designstil fra Tarraco
Designet er også helt nyt, selv om Seat har bevaret en vis genkendelighed til forgængeren. Det gælder især de skarpe markeringer over skærmene, men ellers er formen blødt op og gjort mere organisk. Inspirationen fra den store SUV Tarraco er tydelig: Kølergrillen er blevet mindre, fronten mere spids og bagude har baglygterne et tværgående rødt bånd. Navnetrækket Leon, i noget der ligner blødt svunget håndskrift, understreger også, at Leon IV kommer frisk fra fad.
Det er dog især i elektronikken, at der er udbrudt spansk revolution. Seat har adgang til alle VW-koncernens hylder og er de facto en spansk udgave af den nye Golf 8. Det er tydeligt i kabinen, der domineres af digitale instrumenter, en central infotainmentskærm på op til 10 tommer samt fraværet af knapper. Et godt eksempel er betjeningen af klimaanlægget, der sker ved hjælp af strygebevægelser lige under infoskærmen. Nøjagtigt som vi kender det fra Golf 8.
Til venstre for rattet sidder er drejeknapper og mekaniske trykknapper afløst af en stor touchpad. Her styrer du bl.a. bilens lys, hvilket også er en feature fra Golf.
Sæt grænser via app
Seat Leon kommer med sin egen app, der gør det muligt for ejeren at indhente data om bilen. For eksempel kan du sætte fartgrænser for bilen, hvis du låner den ud. Overskrides den valgte fartgrænse får du besked via app’en på din mobiltelefon. Så har du måske noget at tale med junior om, når han kommer hjem igen og afleverer nøglen.
Ifølge Seat vil Leons indbyggede software løbende blive udvidet og opdateret gennem bilens levetid. Idéen er, at elektronikken løbende kan forbedres. En tanke, som vi kender fra Tesla, der kom først med trådløs opdatering.
Under hjelmen finder vi de nyeste benzin- og dieselmotorer fra VW. Basis bliver en trecylindret turbobenziner på én liter med 90 eller 110 hk. Derover følger en firecylindret 1,5 liter med 130 eller 150 hk og cylinderfrakobling. Dieselfans kan vælge en nyudviklet maskine på to liter med enten 115 eller 150 hk.
Hybrid men ingen elbil
Og så får Leon naturligvis forskellige hybridløsninger, hvor strøm i varierende mængder skal forbedre brændstoføkonomien. Elektrificeringen begynder med en mild-hybrid løsning til benzinmotorerne med 110 og 150 hk. Her sørger et 48-volts elektrisk system for mere effektiv start-stop automatik og igangsætning. Mest elektrisk er en plug-in hybrid, der kombinerer en 150 hestes benzinmotor med elmotor, et batteri på 13 kWh og automatgear med dobbeltkobling. Systemydelsen er 204 hk og ifølge Seat kan man køre op til 60 km på ren strøm.
En rent elektrisk udgave af Leon bliver der ikke noget af. I stedet lancerer Seat elbilen El-Born, der er den spanske udgave af VW’s rent elektriske ID.3. Så også her følger Seat opskriften fra VW-koncernen.
Hybrid-varianterne kommer til Danmark i løbet af efteråret. De mere almindelige Leon-udgaver kommer først og får dansk premiere til sommer – formentlig allerede i maj.