Seat Leon er et lyspunkt for det kriseplagede spanske mærke, og stationcar-versionen Sports Tourer skal udbygge Leons position i Golf-klassen. Merprisen bliver blot 10.000 kr.
Mens VW-koncernens tre hovedmærker Audi, Skoda og VW buldrer derudaf, kniber det lidt med succesoplevelserne for det spanske familiemedlem Seat. I Danmark er der ganske vist solid salgsfremgang, men særligt i Sydeuropa er Seat ramt af krisen på store markeder som det spanske, portugisiske, franske og italienske.
Én model glimter dog i mørket for Seat. Den nye Leon – Seats udgave af VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3 – sælger bedre end forventet, og har høstet masser af roser i tests over det meste af Europa. Også hvilkenbil har ladet stjernerne regne over Seat Leon – du kan læse testen ved at klikke her.
Naturligt nok ønsker Seat at bygge videre på succesen med Leon. Derfor lancerer spanierne for første gang en stationcar-udgave af Leon, der skal tage kampen op mod bestsellere som stationcar-udgaverne af Kia Ceed, Hyundai i30, Ford Focus og Renault Megane. Og så kan VW-koncernen selvfølgelig ikke undgå lidt intern kannibalisme: Seat Leon ST kommer uundgåeligt til at hugge kunder fra VW Golf Stationcar og Skoda Octavia Combi.
Teknisk er der nemlig tale om de samme biler, der er bygget på samme platform og benytter nøjagtigt samme motorer. For Seat Leon ST betyder det, at den kommer med turbobenzinmotorer, der yder fra 86 til 180 hk, mens fire forskellige dieselmaskiner yder fra 105 til 184 heste.
Merpris bliver beskedne 10.000 kr.
Derfor skal Leon ST ikke mindst sælges på designet. Seat har da også gjort sig umage og valgt den dyre løsning, hvor taglinien er hævet, og de bagerste sidedøre ikke er genbrug fra den 5-dørs hatchback. Samtidig er ST-udgaven forlænget med 28 cm, hvilket giver Leon ST et mere langstrakt og ganske elegant udseende. Praktisk sans har den også: Med et bagagerum på 585 liter (1.470 liter med nedfældet bagsæde) er Leon ST næsten lige så rummelig som Golf og Octavia og afgjort til den store side sammenlignet med de fleste konkurrenter i klassen. Faktisk sluger Leon STs bagagerum 10 liter mere end ”herregårdsvognen” Volvo V70.
Ganske imponerende har Leon ST kun fået 45 kg ekstra på sidebenene i stationcar-udgaven. Det lover godt for køreegenskaber og brændstofforbrug.
Merprisen for den ekstra plads bliver beskeden – ST-udgaven skal kun koste 10.000 kr. mere end den 5-dørs Leon. Sædvanligvis koster en stationcar-udgave 15.000-20.000 kr. ekstra. Dermed starten prisen for billigste Seat Leon ST ved 204.000 kr., inkl. lev.
Seat Leon ST vises første gang for publikum på septembers biludstilling i Frankfurt. Herefter forventes den at nå Danmark lige inden årsskiftet.