Den store SUV Tarraco med plads til fem eller syv personer er nyt flagskib for Seat. Teknikken kommer fra søsterbilen VW Tiguan Allspace, men Tarraco lancerer nyt formsprog for Seat.
Hvis nogen fortsat tvivler på styrken af den aktuelle SUV-tsunami, kan de jo spørge Seat, hvad den betyder for dem? For blot få år siden lavede Seat også glimrende biler, men salget og indtjeningen var så lavt, at den tyske moderkoncern Volkswagen Group overvejede at droppe sit spanske mærke. Auto Emocion – biler med følelser – var et godt slogan, men hvad nytter det, når der ikke er kunder nok i butikken?
Cheferne oppe nordpå i Wolfsburg besindede sig dog og valgte en mere konstruktiv løsning: En storsatsning på at gøre Seat til (endnu) et bilmærke med en masse crossover- og SUV-modeller i programmet.
Første model var den mellemstore Ateca. Sidste år begyndte den kompakte Arona at trille af samlebåndet nede i Barcelona, og nu løfter Seat sløret for mærkets nye model og flagskib, den 474 centimeter lange Tarraco.
Navnet har du måske selv været med til at vælge, for det er resultatet af en internetafstemning og afledt af den spanske by Tarragona, hvor nyheden meget passende præsenteres i disse dage.
Seats bevægelse mod flere SUV-modeller har ligget lige til højrebenet. Med direkte adgang til VW-gruppens enorme udvalg af teknik, er Tarraco groft sagt en VW Tiguan Allspace tilsat spansk krydderi. Eller for den sags skyld en Skoda Kodiaq, som Tarraco også deler platform, motorer og elektronik med.
Dermed kan Tarraco udstyres med fine detaljer som adaptiv fartpilot, diverse sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse, blindvinkelassistent, skiltegenkendelse, digital instrumentering, otte-tommers infotainmentskærm med Apple Carplay og alt det andet moderne jazz. Tarraco bliver også den første Seat, der udelukkende har moderne LED-teknik i alt fra forlygter til loftslampe.
Seat bløder designet op
Mere interessant er det, at Tarraco lancerer et nyt formsprog for Seat. Det nuværende er præget af relativt skarpe og sportslige streger, men det bliver nu blødt op med mere organiske og flydende former: Tarraco får en bred, sekskantet kørergrill flankeret af smalle forlygter og bagude er bagklappen skåret midt over af et rødt lygtebånd, som vi også har set på den nye og fjerne slægtning, Audi A6.
I profil er det dog tydeligt at se, at designet har været ‘låst’ af den VW Tiguan Allspace, som Tarraco er baseret på. Indvendig har Seat dog sat sit tydelige præg på kabinen med et enkelt og stilrent design. Førerpladsen er domineret af en otte-tommers skærm, der ligner en iPad placeret vandret og svævende over midterkonsollen. Ganske elegant.
Mekanisk er der ingen overraskelser – Tarroco benytter sig af samme drivliner som søsterbilerne Tiguan og Kodiaq. Det vil sige to benzinmotorer og to dieselmotorer med enten 150 eller 190 hk.
Basisudgaven bliver en 1,5 TSI med forhjulstræk og manuelt gear. 2,0 TDI med 150 hk har samme udgangspunkt, mens 190-hestes udgaverne af 2,0 TSI og 2,0 TDI altid kommer med firehjulstræk og 7-trins DSG-automatgear.
Udstyrsvarianterne farer man heller ikke vild i. Seat dropper Reference- og FR-udgaverne og nøjes med de to midterste udstyrstrim; Styler og Excellence.
Seat Tarraco har officiel verdenspremiere på biludstillingen i Paris 2. oktober. Med lidt held når det spanske flagskib frem til danske kyster i begyndelsen af 2019. Priserne er endnu ukendte, men kommer formentlig til at ligge et stykke under både VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq. Hvilkenbil.dk gætter på en indstigningspris fra omkring 350.000 kr.