Video: Hvor langt kan elbiler fortsætte, når batteriet står på 0 pct.? Engelsk test giver et overraskende svar.
Rækkeviddeangst. Man kan nærmest høre det på udtrykket. Hvis der er noget, elbilister er bange for, er det at køre tør for strøm og strande på en øde landevej eller i motorvejens nødspor, hvor bilerne suser forbi med 130 km/t.
Af samme grund er det et emne, der bliver behandlet og omtalt igen og igen. Seneste eksempel kommer fra populære Carwow. Den britiske Youtube-kanal har kørt seks populære elbiler, der alle sælges i Danmark, helt flade for strøm. Dels for at undersøge, hvor mange ekstra kilometer, der kan presses ud af bilerne, efter at batterimåleren er gået i 0 procent. Dels for at teste bilernes ultimative rækkevidde.
Minder om danske forhold
Testen blev udført i England under forhold, der minder om dem, vi har i Danmark: Masser af regnbyger, lunkne temperaturer og ved stort konstant 70 miles i timen (112,5 km/t) på motorvej. Først når elbilen begyndte at gå i nødprogram, hvor den skruer ned for motorkraften og gør det farligt at køre på motorvej, drejede journalisterne af for at køre batterierne fuldstændigt flade på landeveje.
De seks testede biler var Tesla Model Y Long Range RWD, Skoda Enyaq Coupe med 210 kW og baghjulstræk, Kia EV3 Long Range, Xpeng G6 RWD Long Range, BYD Sealion 7 AWD og endelig den helt nye Leapmotor B10, der kommer til Danmark senere i år.
På papiret har Tesla Model Y den længste rækkevidde på 622 km, mens Leapmotor har mindst med 423 km.
Optimistisk og realistisk Kia
Ikke desto mindre var det Kia EV3, der var mest optimistisk før køreturen: 639 km rækkevidde lød bilens egen forhåndsvurdering på. Testens mindste bil havde altså testens største selvtillid - og noget at have den i, skulle det vise sig.

Kia EV3 endte nemlig med at køre længst, før de sidste elektroner i batteriet var brugt op. 529,5 km endte rækkevidden på - det svarer til 88 procent af den officielle WLTP-rækkevidde.
Nummer to blev Xpeng G6 med en rækkevidde på 528,2 km, hvilket svarer til 93 pct. af WLTP-rækkevidden. Afvigelsen på syv procent var den laveste i testen.
Effektive Tesla
Tesla Model Y tog tredjepladsen med 527 km - blot 1.200 meter mindre end den Xpeng G6, der er stærkt inspireret af Model Y. Det svarer til 85 procent af WLTP-rækkevidden. Til gengæld viste Tesla nok engang, at de laver de mest energieffektive elbiler: Model Y klemte næsten 7,1 km ud af hver kWh - til sammenligning måtte Xpeng G6 nøjes med lidt under 6,3 km pr. kWh.
Teslas mådehold fik testens kraftigste og tungeste bil til at ligne lidt af en strømsluger: BYD Sealion 7 fik blot 4,8 km ud af hver kWh. Men da ‘søløven’ har testens største batteri, blev det alligevel til 445,7 km rækkevidde. Det svarer til 89 procent af det officielle WLTP-tal.
Det rakte dog kun til den femte længste rækkevidde, da Skoda Enyaq Coupé klemte sig ind på fjerdepladsen med 495,5 km.
Nummer seks og sidst blev den nye Leapmotor B10 med en reel rækkevidde på 360 km. Ikke så overraskende, eftersom Leapmotor havde testens mindste batteri på 70 kWh. Det gav omvendt den kinesiske opkomling fordel af lavere vægt, som den dog ikke kunne omsætte til en fordel: Strømforbruget var det næsthøjeste med lige under 5,5 km pr. kWh.
Mere end 30 km på 0 pct.
Alle seks elbiler kunne fortsætte med at køre videre, efter at batteriet havde meldt udsolgt på 0 procent. Men de opførte sig vidt forskelligt på vej mod det skræmmende nul. Leapmotor B10 udsendte allerede alvorlige alarmsignaler ved 20 procent batterikapacitet, mens Tesla Model Y fortsat havde fuld motorkraft, da computeren meldte 0 procent.
Hele tre biler fortsatte mere end 30 kilometer før de gik i sort og stoppede. Tesla Model Y og Xpeng G6 klarede begge 32,1 km før de gav op. Kia EV3 kom lige efter med 30,5 km.
Herefter var der et spring ned til de tre andre biler. Skoda Enyaq havde et ‘overskud’ på 14,4 km, mens Kia EV6 og Leapmotor B10 var mest præcise med blot 9,6 bonus-kilometer i batteriet.
Du kan med andre ord godt pine ekstra kilometer ud af alle seks elbiler, men skal omvendt tage kørecomputerens meldinger alvorligt: Når der står 2, 1 eller 0 procent i displayet, er det på tide at finde en ladestander.
Du kan se hele den timelange og ganske underholdende video her.