Der var både information om en ny Model Y og selvkritik fra chefen himself på Teslas årsmøde. En hemmelighedsfuld Elon Musk lovede også en overraskelse til efteråret.
Tesla har netop holdt årsmøde og vanen tro var Tesla-chef og grundlægger Elon Musk i centrum med en åbenhjertig snak om firmaets fremtid. Musk havde seks nyheder, som han delte med aktionærer og journalister:
Smugkig på Model Y
Tesla løftede en smule af sløret for den næste og fjerde model fra fabrikken, den kompakte SUV med betegnelsen Y. Dermed har Tesla en modelrække, der hedder S 3 X Y og det er jo meget sjovt, når man tænker på, at Ford har patent på brugen af modelbetegnelsen E…
Mere spændende er det, at Y bliver SUV-udgaven af den kommende Model 3 på samme måde som Model X er SUV-udgaven af Model S. Y er vigtig for Tesla, for selv om ordrerne fortsat strømmer ind på den kommende Model 3, så vurderer fabrikken selv, at Model Y kan blive endnu mere efterspurgt og for alvor løfte Teslas produktion til nye højder.
Angiveligt baseres Model Y på samme platform som Model 3 og får en rækkevidde på godt 300 km i basisudgaven. De første modeller ventes på gaden i 2019 eller 2020, og dér stopper Teslas informationsstrøm så om den kompakte SUV.
Langsommere ladestationer på vej
En anden nyhed på Teslas årsmøde var, at der udover de kendte Supercharger-ladestationer er et nyt netværk af langsommere ladestationer på vej. De skal placeres i byerne, hvor der bor mange mennesker, og hvor Teslas biler kan stå til opladning over natten – formentlig i det, Elon Musk beskriver som ’lade-gader’, altså gader med mange ladestationer. Strømstyrken bliver svagere end i Supercharger-laderne, men kraftigere end i et almindeligt strømudtag.
Musk erkender fejltagelse
Det var en fejltagelse at benytte samme platform til Model S og SUV’en Model X, erkendte en ærlig Elon Musk på årsmødet.
”Det havde været bedre at designe en SUV, som den bør være og en sedan, som den bør være,” erkendte chefen ærligt. Ifølge Musk betød brugen af Model S-platformen, at Model X blev ’skohornet’ ned på en lidt lille platform til den store SUV med vinge-bagdøre. Med Musks melding i baghovedet ser Model X måske en smule ’klemt’ ud – i hvert fald har brugen af samme platform medført en række kompromisser for især Model X.
Surprise i september
Tesla afslørede for nylig, at fabrikken vil afsløre en eldrevet lastbil til september. Men der kan også ske noget andet.
”Der findes emner, som jeg ikke har nævnt her”, lød det kryptisk fra Elon Musk under årsmødet.
”Jeg anbefaler alle, at komme til lanceringen af lastbilen. Måske kommer der til at ske mere, end vi siger her. Måske. Hvem ved?”
Ingen forvirring om Model 3
Snart – og det vil sige til sommer – vil Tesla afsløre den endelige, produktionsklare udgave af Model 3. Samtidig kan kunderne benytte den såkaldte model-konfigurator – en funktion på hjemmesiden, der gør det muligt at sammensætte din helt egen Model 3 med netop det udstyr, du vil have. Klog af skade bliver valgmulighederne dog begrænset til relativt få valg som bilens farve og fælge.
”Vi begik en stor fejl – og det var delvis min skyld – da vi lancerede Model X og gjorde det alt for kompliceret. Det var dumt,” indrømmede Elon Musk.
Flere giga-fabrikker på vej
Sidste nyhed var – i hvert fald i omfang – den største: Tesla har indviet den såkaldte ’giga-factory’ i Nevada, der producerer batterier til Teslas biler, men det bliver langt fra den sidste. Ifølge Elon Musk er der planer om at bygge mindste 10 nye fabrikker til produktion af både batterier og biler, men der kan også blive tale om hele 20 fabrikker.
Læs også: Tesla – snart også som lastbil