Der er topkarakterer til Skoda Octavia, Toyota Auris, Toyota RAV4 og elbilen Renault Zoe i Euro NCAPs nyeste crashtest, men også småfejl og panderynker.
Der er – som sædvanlig, fristes man til at indskyde – lutter topkarakterer i Euro NCAPs nyeste crashtest. Denne gang er det de nye udgaver af Skoda Octavia, Toyota Auris og Toyota RAV4 samt elbilen Renault Zoe, der har været til eksamen i passiv og aktiv sikkerhed – og samtlige nyheder får topkarakteren 5 stjerner.
Altså ubegrænset idyl og uskadte crashtestdummies til trods for, at Euro NCAP faktisk har skærpet kravene til bilerne en smule i 2013. Men kradser man lidt i overfladen, bør de umiddelbart fine testresultater udløse et par panderynker hos både bilkøbere og Skoda, Toyota og Renault.
Ny sikkerheds-teknik bliver dyr i Danmark
Skoda Octavia klarer sig egentlig særdeles godt med en samlet score på 87 pct. Den ganske store bil er solid og stabil og scorer hele 15,9 point ud af 16 mulige i frontaltesten. Også sidekollision og fodgængerbeskyttelse er tilfredsstillende, og Euro NCAP hædrer endda Skoda Octavia for at tilbyde hele fire nye sikkerhedssystemer. Blandt andet kan den nye Octavia selv bremse, hvis den kommer for tæt på forankørende, ligesom den lukker ruder og strammer sikkerhedsseler, hvis der er optræk til buler.
Desværre er de intelligente sikkerhedssystemer ekstraudstyr. Det gør dem så dyre herhjemme, at det danske medlem af Euro NCAP – FDM – vurderer, at danske Octavia-købere vælger systemerne fra.
“Med den nye Octavia sætter Skoda en ny dagsorden for sikkerhed i biler i mellemklassen. Men da systemerne er fuldt afgiftsbelagt i Danmark, kan vi godt frygte, at det vil være begrænset, hvor mange der vil tilkøbe det. Det er ærgerligt, men illustrerer behovet for en afgiftsomlægning. Vi har svært ved at se meningen i, at man i Danmark på den måde lægger afgifter på trafiksikkerhed,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Sikker Skoda har en akilleshæl
Trods den overbevisende teknik afslører crashtesten, at Skoda Octavia har en akilleshæl: I pæletesten, hvor bilen slynges sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t, er beskyttelsen så ringe, at Octavia får den næstdårligste vurdering ud af fire, hvilket kan oversættes til forhøjet risiko for skader i brystkassen. Ifølge en anden danske sikkerhedsekspert, sikkerbil.dk’s Leif Nielsen, burde det have kostet Octavia den femte stjerne:
Bilfabrikkerne har nu haft fire år til at gøre bilerne sikre i pæletesten, og de fleste klarer efterhånden opgaven. Så når en stor bil som Octavia viser en direkte svaghed, burde straffen være et tab af den femte stjerne. Så kan de lære det,” siger Leif Nielsen.
Nøjagtig samme holdning har Leif Nielsen til Renaults elbil Zoe, der også slipper skidt fra pæletesten.
Zoe, der på grund af batterierne er en tung bil og dermed principielt sværere at gøre crashsikker, overrasker i øvrigt positivt med gode allround-resultater. Zoe klarer sig bedre end den større elbil Renault Fluence og er et bevis på, at en moderne elbil kan være nøjagtig lige så sikker som en almindelig bil.
Toyota airbag fejler – igen
Toyota RAV4 må også finde sig i en enkelt skønhedsplet på crashtest-diplomet: Her er det airbag’en i rattet, der ikke pustes helt op, og så banker testdukken hoved og brystkasse ned i rattet. Fejlen udløser et enkelt minuspoint i NCAP-testen. For det japanske bilmærke, der ellers har få fejl som sit varemærke, er det en ekstra streg i regningen, at det langt fra er første gang, at NCAP afslører nøjagtig denne fejl i en Toyota.
Så går det bedre for den nye Toyota Auris. Uden at nå topkarakter på et enkelt område, slipper Auris gennem crashtestens forskellige discipliner uden nævneværdige ridser i lakken; Auris er en solid allrounder, der yder god beskyttelse af forsædepassagerer, børn på bagsædet og bløde trafikanter, der er så uheldige at komme i vejen for den japanske Golf-konkurrent.
Læs sikkerhedsekspert Leif Nielsens detaljerede gennemgang af de fire biler her, inklusive billeder og videoer:
Skoda Octavia
Toyota Auris
Toyota RAV4
Renault Zoe