Hele verden er vild med Volvo. Med 700.000 solgte biler sætter Volvo salgsrekord for sjette år i træk. Især Volvos SUV-modeller er populære.
Hele verden er vild med Volvo. Sidste år købte kinesere, amerikanere, tyskere og englændere flere Volvo-biler end nogensinde tidligere. Overalt i verden sætter Volvo salgsrekord. I 2019 nåede salget for første gang over 700.000 biler. Det er sjette år i træk, at Volvo slår sin egen salgsrekord.
Den gode udvikling begyndte med kinesiske Geelys køb af det svenske traditionsmærke i 2010. Med kinesiske yuan i ryggen har Volvo taget et tigerspring frem på alt fra teknik til design – og det kan ses på salget.
Ikke alene nåede Volvo-salget en overordnet milepæl med 705.452 solgte biler i 2019, en stigning på næsten 10 procent sammenlignet med 2018. På de store bilmarkeder satte Volvo også individuel salgsrekord:
Rekord i Kina
I Kina solgte Volvo 154.961 biler i 2019. Sammenlignet med 2018 er det en stigning på 18,7 procent. Resultatet er en all-time rekord for Volvo i Kina og det højeste salgstal, virksomheden har opnået nogensinde på et enkelt marked.
I USA gik det også godt. Her solgte Volvo 108.234 biler og overskrider dermed for første gang siden 2007 100.000-tærsklen for solgte biler. Sammenlignet med 2018 steg salget med 10,1 procent.
I Europa var salget særlig stærkt i Tyskland. Syd for grænsen solgte Volvo mere end 50.000 biler for første gang i fabrikkens historie, mens Storbritannien registrerede sit bedste salgsresultat siden 1990.
Andre markeder, der kunne fremvise de historisk bedste salgsresultater nogensinde, var Australien, Belgien, Brasilien, Tjekkiet, Ungarn, Sydkorea, Polen og Portugal. I Danmark gik det også godt i 2019 – her fik Volvo sit bedste salg siden 1986.
XC60 er bestseller
Helt i tråd med bilmoden er det Volvos SUV-modeller, der trækker læsset. Den næsten nye XC60 blev endnu engang bestseller med lige knapt 205.000 solgte styk. XC40 var næstmest populær med knapt 140.000 solgte, mens flagskibet XC90 akkurat rundede 100.000 biler. Samtlige SUV-modeller oplevede øget salg i 2019.
Det gode salg kan ses på bundlinjen. Bilfabrikkerne tjener notorisk mere på de store SUV-modeller. For Volvo blev det da også til et pænt overskud. Regnskabsåret 2019 er ganske vist ikke afsluttet, men Volvo kom ud af 2018 med et driftsoverskud på 10 milliarder danske kroner. Alt tyder på, at 2019 bliver endnu mere profitabel.