De danske priser på Fords elektriske Mustang Mach-E begynder ved 400.000 kr. for 265 hk, 440 km rækkevidde og masser af udstyr.
2021 ser ud til blive et bilår med høj spænding. Der er mange nye elbiler på vej og en af de allermest spændende er den elektriske Ford Mustang Mach-E. Nu har den danske importør afsløret priserne, og de kommer utvivlsomt til at øge interessen yderligere.
Prislisten begynder ved 400.000 kr. for basisudgaven med det ’lille’ batteri på 75,5 kWh, 198 kW (265 hk), baghjulstræk og en rækkevidde på 440 km. Det er 52.000 kr. under de priser, som importøren nåede at melde ud i 2019 inden afgiftsændringerne.
Det fine ved Mach-E er, at standardudgaverne på ingen måde er skrabede. Tværtimod får du et væld af udstyr. Udvendig er det 18” alufælge, LED-for- og -baglygter, sorte hjulbuer og sidelister, mørktonede ruder og sidespejle med Mustang-lyslogo. I kabinen forkæles du med varme i rat, forrude, forsæder og sidespejle, trådløs opladning, to-zoners klimaanlæg, elektrisk håndbremse, nøglefri start og bagagerum foran – såkaldt ’frunk’ – og hele to ladekabler.
Trådløse opdateringer
Infotainmentsystemet er også komplet med 10-tommers digital instrumentering kombineret med en lodretstående touchskærm på 15,5 tommer med navigation, Android Auto og Apple CarPlay. Et indbygget modem med 4G-internet sikrer, at du altid er opkoblet i Mach-E, der også får trådløse opdateringer som vi kender det fra Tesla.
Sikkerhedsudstyret mangler heller ikke rigtigt noget. Du kan bruge din smartphone som nøgle til Mach-E, der også har adaptiv fartpilot med Lane Centering System, automatisk nødbremse med kamera og radar, vejbaneassistent, undvigeassistent, parkeringssensor for og bag, bakkamera, blindvinkel-assistent med advarsel om krydsende trafik samt automatisk op- og nedblænding af fjernlyset.
Er det ikke nok, tilbyder Ford forskellige udstyrspakker med f.eks. B&O lydanlæg, panoramaglastag, håndfri bagklap og parkeringsassistent.
Du kan også få større batteri, firehjulstræk og mere power i din elektriske Mustang. Næste trin med samme batteri og 198 kW men firehjulstræk koster 440.000 kr.
Til samme pris kan du også holde dig til baghjulstræk, men opgradere motoren til 216 kW (289 hk) og få det store batteri på 99 kWh, der øger rækkevidden til hele 610 km. Den model forventer den danske importør bliver bestselleren herhjemme.
Endelig kan du få samme batteri kombineret med firehjulstræk og seriens kraftigste motor på 258 kW (346 hk) til 480.000 kr. Her er rækkevidden 540 km.
Fem års gratis opladning
Sammenlignet med alternativer som Tesla Model 3 (og den kommende Model Y), Audi e-Tron, Mercedes EQC og den kommende BMW iX3 ser Mustang Mach-E stærk ud på både pris og præstationer. Også fordi Ford smider fem års gratis adgang til mærkets eget FordPass ladenetværk i Europa oven i handlen.
Skal opladningen gå stærkt – Ford hævder at Mach-E klarer 10-80 procent på mindre end 40 min. – får du rabat på de meget kraftige IONITY-ladere, der også findes i Danmark.
Salget begynder online til marts: Mustang Mach-E er nemlig ikke kun Fords første elbil, men også den første model, der udelukkende kan bestilles på nettet. De første biler forventes at stå i Danmark midt på sommeren.