Seat er fortsat det eneste medlem af VW-familien, der giver underskud. Det skal lanceringen af en SUV i Golf-størrelse lave om på fra 2016.
Seat er VW-familiens sorte får. Siden 2007 har det spanske datterselskab haft Rioja-røde tal på bundlinien – senest med et minus i 2013 på 152 millioner euro (godt 1,1 mia. danske kr.). I hovedkvarteret i Wolfsburg har man derfor angiveligt flere gange overvejet at lade Seat lide samme skæbne som tyren i en spansk rodeo-arena; at føre kniven og lade mærket forbløde.
Så galt kommer det dog næppe til at gå. Tværtimod har Seat fået grønt lys og en pose penge til at forsøge at vende udviklingen. Foreløbig går det godt: Der er fortsat underskud, men særligt den nye Leon viser vej med et solidt salg på mange europæiske markeder og masser af roser i diverse biltests.
På et pressemøde i dag, hvor Seat-chef Jürgen Stackmann gjorde status over det forgangne år, løftede han samtidig sløret for mærkets vækstplaner. Her spiller lanceringen af en ny SUV-model en vigtig rolle: Den mellemstore SUV-klasse som konkurrenten Nissan Qashqai har stor succes i, boomer nemlig i Europa med et årligt salg på 1 million biler. Ikke overraskende vil Seat gerne have en bid af kagen, og det skal ske med en SUV eller crossover, der baseres på samme platform som Seat Leon og søsterbilerne VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3.
Stackmann og Seat afslørede ingen detaljer på mødet, men i 2011 viste Seat SUV-konceptet IBX, der giver en idé om, hvordan den nye Seat kan komme til at se ud. IBX blev aldrig til noget, men flere designelementer som f.eks. lygter og pressefolderne langs siden dukkede siden op på netop Leon.
Den nye højbenede Seat, der meget vel kan blive en spansk udgave af VWs kommende T-Roc, skal udvikles hjemme i Spanien. Ifølge tyske Automobilwoche skal den dog bygges side om side med næste generation af Skoda Yeti på Skodas fabrik i Kvasiny. Produktionsomkostningerne er angiveligt væsentligt lavere i Tjekkiet end på Seats fabrik i Martorell uden for Barcelona.
Læs også: VW rocker på golf-banen