Skiftet til elbiler er dårligt nyt for Europa og godt nyt godt for Kina

elbil kina

Undervejs i skiftet til elbiler vil Europas økonomi blive svækket, lyder det fra Den Internationale Valutafond. Kina er den store vinder.

Kampen om elbiler vil koste velstand og fremdrift i Europa. Det mener Den Internationale Valutafond (IMF), der forventer, at den grønne omstilling og skiftet til elbiler de kommende år vil medføre økonomisk nedgang i den europæiske bilindustri.

De globale bestræbelser på at fremme elbiler vil have ‘langtrækkende’ konsekvenser for bilbranchens investeringer, beskæftigelse, produktion og international samhandel. Det er konklusionen i de prognoser for den globale økonomiske udvikling, som IMF sammen med Verdensbanken i denne uge fremlagde.

Nyhedsbureauet Reuters skriver, at Kina med overvejende stor sandsynlighed vil udbygge sin nuværende førerposition i produktion og eksport af elbiler. 

Og når én region vinder, taber andre.

Fra 25 til 32 procent på 10 år

Strømmen af kinesiske elbiler mod Vesten har fået både USA og EU til at opføre toldmure for at beskytte deres egne producenter. Biler produceret i Kina straffes med op til 45 pct. importtold i EU og med 100 pct. i USA.

Men den kinesiske fremmarch er langt fra slut. I 2023 stod Kina for 32 pct. af verdens bilproduktion, viser tal fra ACEA, sammenslutningen af europæiske bilproducenter. 10 år tidligere var Kinas andel 25 pct. Europa tegnede sig i 2023 for for 17 pct. af verdens bilproduktion og USA for 14 pct. Tallene fra Europa og USA har vist en vigende tendens.

At der er tale om lynkinesere illustreres af, at der i 1985 kun blev produceret 5.000 biler i Kina om året; i 2008 var Kina det land i verden, der producerede flest biler, og i 2023 blev Kina verdens største bil-eksporterende land.

Analyse: Intet stopper Kina

Kinesiske elbiler nyder indtil videre godt af massiv statsstøtte – en analyse fra tænketanken Center for Strategic and International Studies vurderer, at det kinesiske diktatur over en 10-årig periode har postet minimum 230 milliarder dollar (1.586 mia. kr.) i den kinesiske bilindustri.

Dermed koster produktionen af den enkelte kinesiske bil kunstigt mindre, og samtidig nyder Kina godt af at have sikret sig billig adgang til de nødvendige råvarer til fremstilling af især elbilernes batterier. På resten af verdens bekostning. Det logistiske netværk er på den måde ukompliceret, da der ikke er fysisk langt fra mineraludvinding til samlebånd.

I 2030 vil hver tredje nye elbil, som europæerne køber, være fra Kina, anslog det amerikanske analysefirma Alixpartners for nylig i sin rapport 21st annual Global Automotive Outlook.

Historien om elbiler fra Kina er således kun én af de mange beretninger om kinesernes fremmarch. 

Ud over dominansen i elbil- og batterisektoren er landet også førende inden for solenergi og vindmøller. Når det kommer til skibsbyggeri og produktion af højhastighedstog står kineserne bag mere end halvdelen af verdens produktion.

I en rapport fra januar i år kunne den europæiske tænketank CEPR (Centre for Economic Policy Research) konstatere, at Kina er nummer et blandt verdens største industriproducenter. Men ikke nok med det: Fabrikkerne i Kina producerer mere end de ni andre på Top 10-listen tilsammen. Uanset om man måler volumen eller værditilvækst.

Det viser noget om, hvad bilproducenterne i Vesten er oppe imod.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here