Lavere vægt, bedre plads og mere udstyr skal atter gøre stationcar-udgaven af Skoda Fabia til en snusfornuftig danskerfavorit. Dansk premiere i løbet af foråret.
Inden mikrobilerne satte sig på to tredjedele af det danske bilsalg, var den lidt større Skoda Fabia blandt de bedst sælgende biler i Danmark. Ikke mindst stationcar-udgaven Combi var en bestseller hos prisbevidste danske familier, der her fik en mini med maksimal plads. En kombination af intens priskrig i mikroklassen og et efterhånden bedaget design har dog langsomt, men sikkert sendt den engang så populære Skoda Fabia ud af top 20 listen over de mest solgte biler herhjemme.
Men lur os, om ikke den familie- og budgetvenlige tjekke står over for et solidt comeback. Samtidig med at danskerne langsomt vender interessen mod lidt større biler end de mindste, er Skoda snart klar med tredje generation af Fabia. Efter nytår dukker den fem-dørs hatchback op og i løbet af foråret er det så Combi-udgavens tur.
Klassens største bagagerum
Netop i disse dage løfter Skoda sløret for Fabia Combi på biludstillingen i Paris. På podiet står en stationcar, der officielt tilhører mini-klassen, men typisk for Skoda er størst i sin klasse. Det gælder f.eks. bagagerummet, der vokser 25 liter til 530 liter i alt, hvilket gør Fabia Combi til suveræn bagagemester i bilernes næstmindste klasse.
I resten af kabinen lover tjekkerne også god plads – og den køber vi gerne, for Skoda Fabia har altid været blandt de mest gæstfrie minier. Tredje oplag af Fabia Combi vokser da også en smule: En cm i længden og hele ni cm i bredden, mens taget sænkes tre cm.
Det var ventet at Skoda Fabia ville blive den første mini i VW-koncernen, der skulle baseres på den såkaldte MQB-platform – hvilket i praksis ville betyde, at Fabia skulle bygges på en formindsket VW Golf-platform. Nu afslører Skoda, at den nye Fabia hatchback og Combi bygger videre på den gamle PQ25-platform, der kan dateres tilbage til den første Fabia fra 1999. Måske fordi VW-gruppen angiveligt har problemer med at skalere den hypede MQB-teknik op og ned i produktionen. Flere medier bringer i hvert fald historier om, at MQB-platformen medfører øget arbejdstid og omkostninger på samlebåndene i stedet for at spare VW-koncernen penge. Trods genbrug af den gamle ‘bund’ er det lykkedes at lette den nye Fabia for 55 kg. En slankekur der lover godt for både køreegenskaber og forbrug.
Ellers er der masser af ny teknik i Skoda Fabia. Fra en ny elektrisk servostyring over opdateret elektronik og infotainment til nye motorer under den skarpskårne motorhjelm. Her rækker programmet over tre turbobenzinere med henholdsvis 75, 90 og 110 hk til tre dieselmotorer med nøjagtig samme ydelser. Senere følger en ultranærig Greenline-sparediesel, der presser hele 32,3 km ud af en liter diesel. Fabia får også aktivt sikkerhedsudstyr som træthedsregistrering og automatisk nødbremse i bytrafik.
Læs mere: Ny Fabia halvvejs mod revolutionen