To erfarne Skoda-designere har brugt deres fritid på at skabe en moderne, elektrisk udgave af en af mærkets mest ikoniske modeller – Favorit.
Kan man opdatere den sidste Skoda, fra dengang det tjekkiske bilmærke endnu var en del af østblokken, med alt hvad det indebar af fem-års planer og begrænsede ressourcer?
Ja, det er i hvert fald hvad to nuværende Skoda-designere har gjort. Designerne har kigget i Skodas tykke historiebøger og kastet sig over et vildt projekt: En opdatering af den ikoniske Skoda Favorit fra 1987 – den sidste model udviklet inden murens fald og VWs overtagelse af det ikoniske, tjekkiske bilmærke, der før kommunismen var kendt og beundret for at lave nogle af Europas fineste biler.
’Chefdesigner’ på projektet er Ljudmil Slavov, der har brugt over 120 fritidstimer på at skabe konceptbilen. Det er hverken en officiel prototype eller en kommende model. Snarere et passioneret bud på, hvordan en moderne, elektrisk Favorit kan se ud til et moderne publikum.
Original af Bertone
Slavov gik til projektet med stor ydmyghed. Den originale Favorit var trods alt skabt af legendariske Bertone til at være en teknisk og visuelt enkel bil til masserne. En mission, der lykkedes, og gjorde Favorit til en af de mest populære Skodaer i nyere tid.
Originalen var kantet, funktionel og enkel. Præcis det udtryk har Ljudmil Slavov forsøgt at videreføre. Bare med moderne teknologi og Skodas nye designfilosofi “Modern Solid” som ramme.

Designprocessen begyndte med minutiøse studier af den gamle bils proportioner og detaljer. Slavov arbejdede efter egne skitser og modellerede bilen digitalt i sin fritid.
“Det sværeste var at bevare Favorits ånd og samtidig gøre bilen tidssvarende. Jeg valgte for eksempel ikke at bruge vores nye frontdesign ‘Tech Deck Face’, fordi det ville bryde med bilens oprindelige enkelhed,” siger han.
Forlygter kom først
Konceptbilens form er tro mod originalens skråt afskårne bagende og karakteristiske, rektangulære lygter. Lygterne var oprindeligt en bunden opgave for Bertone. Formen lå fast, så Skoda kunne massefremstille lygterne billigt hjemme i Tjekkiet. Bertones opgave var at indpasse de selv efter datidens standarder store, kantede lygter i karrosseriet.
Det var en svær opgave dengang – og en udfordring i 2025.
På konceptbilen er lygterne opgraderet med LED-teknologi, der fylder langt mindre. Men grundformen er bevaret, fordi Ljudmil Slavov delvist har skjult nær- og fjernlys under et rektangulært dæksel.
Skoda-logoerne foran og bagpå er oplyste, og det simple fælgdesign er inspireret af det ’kryds’, som designerne benytter, når hjulene ikke er i fokus for designet.

Karrosseriets højere profil er ikke kun et stilvalg – det giver også plads til batterier i bunden, præcis som det kræves i moderne elbiler.
“Jeg forestillede mig den nye Favorit som en elbil, og en højere karrosseriform giver bedre plads til batterierne i bunden af bilen,” forklarer Ljudmil Slavov.
80’er-nostalgi i kabinen
Interiøret er kun delvist udviklet, men enkelte detaljer er færdigdesignede. Nakkestøtterne er åbne – præcis som på den oprindelige model – og kabinen er holdt i en varm brun læderfarve, der var fed i 80erne.
Konceptbilen er bevidst minimalistisk. Ingen store skærme, ingen flashy gimmicks. I stedet er enkelhed og funktionalitet i fokus.
”Det er en venlig bil til hverdagen – kompakt og praktisk. Det er Favorit i en nøddeskal,” siger David Stingl, den anden designer, der har været med til at gøre konceptbilen tredimensionel.
Om den moderne Favorit hopper fra koncept til produktion er uvist – umiddelbart er der ingen planer om serieproduktion.
Men konceptbiler har det med at vise en kommende retning for et mærkes design, og her viser Favorit en spændende tilgang til enkelhed og det at lade sig inspirere af historien uden at gå ’fuld retro’ som f.eks. Renault 5 og Fiat 500. Og så kunne man jo godt forestille sig, at netop Skoda arbejder på en billig elbil til Østeuropa, der ikke for alvor er kommet i gang med omstillingen til elbiler. Sådan en udvikling kunne en moderne Favorit blive spydspids for.

Fakta: Skoda Favorit
Udviklet i midtfirserne, hvor Tjekkiet og Skoda stadig var en del af Østblokken. Lanceret i 1987, hvor den – til prisen – klarede sig fornuftigt i sammenligninger med dyrere, vesteuropæiske konkurrenter. Det gav Favorit en vis succes – også i Danmark, hvor den var et bedre alternativ til en russisk Lada.
Motoren var en firecylindret 1,3 liters motor med 54 eller 68 hk. Favorit kunne også fås som stationcar.
I 1994 – efter at VW havde købt Skoda – blev Favorit afløst af Felicia, der i vid udstrækning var baseret på Favorit, men forbedret med dele fra VW.