Skoda genopliver navnet Rapid med ny model i Golf-klassen. Modellen skal tage kampen op mod koreanerne med masser af plads til lavpris.
VW-familiens tjekkiske lavpris-mærke, Skoda, er på vej med en større offensiv. Første bølge i kommer i form af minibilen Citigo, baseret på VW Up! Citigo er klar denne sommer, og herefter går det slag i slag med ny Octavia i 2013, ny Fabia året efter samt en familievenlig Roomster der vokser til VW Touran størrelse og angiveligt får skydedøre. I 2015 er Skoda klar med en ny Yeti – og firehjulstrækkeren får endda en storebror med plads til syv personer i 2016.
Men mest interessant er måske Skodas oplysninger om, at man genopliver det berømte – nogle vil mene berygtede – Rapid navn. I 2013 lancerer tjekkerne nemlig en nyhed, der umiddelbart er tiltænkt Østeuropa og andre vækstlande. Om det inkluderer Danmark vides endnu ikke, men lavprismodeller har altid gode chancer på det afgiftsplagede danske bilmarked.
500 liter bagagerum
Den nye Rapid har dog intet med den hækmotoriserede forgænger at gøre. I stedet er der tale om en helt ny model baseret på VW Golf-teknik. Designet kender vi allerede fra MissionL-studiet, der blev afsløret på efterårets biludstilling i Frankfurt. Rapid ligner altså en klassisk sedan, men på typisk Skoda-manér er der tale om en stor bagklap med god adgang til et velvoksent bagagerum på 500 liter. Ikke dårligt for en relativt kompakt bil på 4,3 meter.
Dermed kiler Rapid sig ind mellem Fabia og den større Octavia. Det kan lade sig gøre, fordi næste generation af Octavia bliver endnu længere og dermed for alvor vokser ud af Golf-klassen.
Vokseværket giver plads til Rapid, der især skal tage kampen op mod koreanske storsælgere som Hyundai i30 og Kia Ceed.