Efter fire år får Skoda Superb en beskeden ansigtsløftning med ny front og hæk, der øger ligheden med den nye Octavia. Samtidig kører Superb op til 19 pct. længere på literen.
Skoda Superb en af de få, store biler, der fortsat sælges en smule af herhjemme. Sidste år blev det til knapt 1.000 styk, nok til at overhale rivaler som Honda Accord, Citroën C5 og Mazda 6 i salgsstatistikkerne.
Populariteten skyldes nok ikke så meget udseendet på den lidt særprægede hatchback-udgave med bagklappen, der kan åbnes halvt eller helt som den helt overdådige plads i kabinen.
Hvad angår plads til at sidde med korslagte ben på bagsædet som en anden minister eller bestyrelsesformand, kører Skoda Superb nemlig lige op med tre- og fire gange dyrere limousiner som de forlængede udgaver af biler som Mercedes S-klasse og Audi A8.
Nu skader det som bekendt ikke at se godt ud, og derfor er det blevet tid til et midtvejs-facelift af Superb. Faktisk har modellen små fem år på bagen, så den visuelle opfriskning kommer relativt sent og er i øvrigt ganske beskeden. Måske skyldes det, at Superb oprindeligt er designet af tyskeren Jens Manske, der siden blev afløst af Skodas tjekkiskfødte chefdesigner Jozef Kaban. Udover at være ansvarlig for designet af alle tiders superbil, 1.001 hestes monstret Bugatti Veyron, har Kaban slået stregerne på den nye Skoda Octavia. Af samme grund er de lidt skarpere linjer på Octavia III forsøget overført til Superb. Næppe nogen nem opgave, men mere kantede lygter og en let ændret kølergrill skaber større stilmæssig sammenhæng i Skoda-programmet.
19 pct. længere på literen
Største – og synes vi her på redaktionen – mest vellykkede ændring er baglygterne på hatchbacken. Hvor baglygterne før pegede ned mod nummerpladen, peger de nu mere opad. Et lille fif, der gør en stor forskel og giver Superb en mere positiv slutning. Vi tænker i hvert fald ikke længere på tunge Zil-limousiner fra den gamle østblok, når vi ser den nye Superb-hæk.
Indvendig begrænser ændringerne sig til et nyt rat i Octavia-stil og nyt indtræk på sæderne. Og så får Superb selvfølgelig det nye, forenklede logo uden grønne detaljer.
De kendte benzin- og dieselmotorer, alle med turbo, fortsætter, men kører nu op til 10 procent længere på literen. Det sker ved hjælp af sparetricks som start-stop automatik, letløbsdæk, genindvinding af bremseenergi og højere gearinger. Mindst tørstig bliver 1,6 diesel Greenline, der klarer 23,8 km/l.
Den foryngede Skoda Superb ventes til Danmark midt eller sidst på sommeren – de danske priser en endnu ikke offentliggjort. Priserne er dog en anden forklaring på Superbs popularitet – i dag begynder de lige under 300.000 kr.