Skoda vil skabe diskussion med næste Octavia

elektrisk octavia

Designet af den næste Skoda Octavia skal skabe ”en masse omtale og kontroversielle diskussioner”, afslører tjekkerne.

Octavia er en af de helt store succeser for Skoda. Større men billigere end en VW Golf, som den deler glimrende teknik med og pakket ind i et nydeligt design. Det har været opskriften på stabilt høje salgstal.

Men næste generation bliver et helt andet dyr, fortæller Skodas topchef Klaus Zellmer til engelske Autocar. Femte generation bliver ikke alene en elbil. Den skal også bringe Octavia ind i et nyt designæra, der vil ”skabe en masse buzz og kontroversielle diskussioner,” afslører Zellmer.

Den kommende Octavia bliver ”endnu et skridt” for Skoda-mærkets designudvikling, men skal dog stadig være ”klart genkendelig som en Skoda,” uddyber den tyske Skoda-chef.

Venter på 800 volt platform

Octavia den femte bliver afsløret i en stationcar-konceptudgave på septembers biludstilling München. Vi skal dog hen i slutningen af dette årti, før Skoda er klar til seriefremstilling.

Det skyldes, at tjekkerne venter på VW-koncernens nye SSP platform til elbiler. Den er baseret på 800 volt-teknologi, der bl.a. giver hurtigere lynladning, men også indeholder den nyeste platform til selvkørende funktioner og aktive assistenter – teknologi som Skoda gerne vil vente på.

Af samme grund bekræftede tjekkerne sidste år, at de kom til at udskyde en elektrisk Octavia. Næste og niende generation af VW Golf bliver angiveligt den første bil på SSP-platformen i 2028. Dermed er Skoda altså tidligst klar samme år med deres udgave, den elektriske Octavia.

Fossiludgave kan fortsætte

En anden grund til, at Skoda venter på SSP teknologien, er at platformen simpelthen er lavere end den nuværende MEB-platform og dermed bedre egnet til en lavere bil som Octavia.

Selv om femte generation Octavia bliver rent elektrisk, forventer Skoda fortsat at tilbyde en opdateret udgave af den nuværende Octavia med fossilmotorer og som ladehybrid.

”Markedet er stort nok til, at vi kan tilbyde to udgaver side om side. Det kommer an på kundernes behov, især for firmabiler. Vi holder alle muligheder åbne,” siger Klaus Zellmer til Autocar.

Med de nuværende bilafgifter, vil interessen herhjemme samle sig om den kommende, rent elektriske Octavia. Fossiludgaverne er allerede i dag så dyre, at salget stort set er gået i stå.

To nye elbiler i 2026

Mens vi altså skal vente nogle år på, at de første elektriske Octavia’er triller af samlebåndet, lancerer Skoda to nye elbiler i 2026. Først den kompakte crossover Epiq, der bl.a. skal konkurrere med Citroën ë-C3 Aircross og Opel Frontera. Derefter følger den enorme Vision 7S, en stor SUV med tre sæderækker og plads til syv, der bl.a. skal konkurrere med Kia EV9 og Peugeot E-5008.

Sammen med de nuværende modeller Elroq og Enyaq vil Skoda have fire elbiler i 2026. Derefter bliver Octavia den femte – men så er det også slut, mener Klaus Zellmer.

Savner Skoda Yeti

”Jeg ville elske at se Yeti igen, for jeg synes den bil har så meget karakter, et godt navn og en loyal kundebase,” siger han.

Et comeback til Yeti er dog ”højst usandsynligt.” Det samme gælder biler, der ”taler til hjertet, som en cabriolet, men det fulde fokus ligger på modeller med bred appel,” fortæller Klaus Zellmer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here