Konceptbilen XC Coupé er en smagsprøve på den kommende XC90 og Volvos fremtidige designstil, forklarer designchef Thomas Ingenlath i dette interview.
Concept XC Coupé er den anden af tre konceptbiler, der giver en smagsprøve på det svenske bilmærke nye designstil. Med den nye designchef Thomas Ingenlath for enden af tegnebordet, vender Volvo tilbage til klassiske dyder som enkelt, skandinavisk design med f.eks. en retro-agtig opretstående front.
”Volvo Concept XC Coupé er endnu en demonstration af, hvad vores nye arkitektur kan. Den bringer os lidt nærmere den kommende XC90, men det siger sig selv, at en trerækkers, syvsædet bil får et større og mere fuldtonet udseende end denne firesæders, forklarer Thomas Ingenlath. Den 50-årige tysker kom til Volvo i 2012 efter at have arbejdet 21 år for VW-gruppen. Her var han bl.a. pennefører på markante biler som Skoda Roomster og den velproportionerede folkesportsvogn VW Bluesport Concept.
Hvorfor valgte du Volvo?
”Alle, der kender mig godt, ved at Volvo er et perfekt match til mig. Jeg har aldrig været en crowd-pleaser med hang til hurtige og højtråbende design. Volvo-mærket er personorienteret og stærkt forbundet med sine rødder. Det er spændende at skabe et nyt designsprog, som både går hånd i hånd med de etablerede mærkeværdier og positionerer Volvo som et premium mærke.”
Hvordan ser du på skandinavisk design?
”Som det eneste tilbageværende bilmærke i Sverige, er vi pr. definition den eneste bilproducent, der kan skabe originalt skandinavisk design. Udfordringen er, at ramme en nutidig fortolkning. For mig er skandinavisk design forbundet med de værdier, der kendetegner det svenske samfund. Vores opgave er at forstå ånden, og den grundlæggende tillid, der præger de skandinaviske samfund og gør skandinavisk design så specielt. Det er det, vi skal indarbejde i vores bildesign.”
Hvordan gør du det?
”Skandinavisk design er kun attraktivt, hvis det er baseret på håndværksmæssig præcision og fokus på detaljen. Omhyggelig udførelse og høj kvalitet er nødvendig, hvis man vil spille i bilindustriens Premier League.”
Kan du forklare det nye designsprog?
”Efter min mening har Volvo’s design altid udstrålet en vis autoritet. Vores mål er at udvide denne side af mærket til også at omfatte kraft, modernitet og udtryksfuldhed, og dét gør den nye Concept Coupé med al tydelighed. Udendørs aktiviteter er en vigtig del af den svenske livsstil. På samme måde som en eksklusiv gåsedunsjakke fornemmer man, at vores biler både er sofistikerede og brugbare. Kreativitet er også en væsentlig drivkraft i det svenske samfund. Det inkluderer design og teknologi, såvel som mode, musik og den kunstneriske scene. Her henter vi inspiration, når vi skal skabe en ny form for luksus.”
Hvilke designdetaljer er mest fremtrædende?
”Alle stærke varemærker har brug for noget, der gør dem visuelt unikke. I fremtidige Volvo’er bliver det karakteristiske jernmærke i den flydende grill flankeret af de T-formede lygter. Den større motorhjelm, ‘taljen’ der udspænder en bue langs hele bilen og de nye baglygter er andre vigtige designsignaturer,” slutter Thomas Ingenlath.
SUV’en XC90 er den ældste model i Volvos modelprogram. Den endelige afløser ventes at være klar i begyndelsen af 2015.