Bilernes sidespejle synger på sidste vers. Den tyske underleverandør Continental er klar til at skifte bilernes ‘ører’ ud med kameraer i 2018.
De stritter, støjer, sluger ekstra brændstof og enhver bildesigner drømmer om at tage livet af dem.
Vi taler selvfølgelig om sidespejle på biler. En gammeldags og meget analog opfindelse, der er helt afgørende for sikkerheden, men som ikke rigtig er blevet udviklet de seneste 100 år. VWs engang så enevældige chef Ferdinand Piëch hadede dem så intenst, at han gennem en årrække krævede, at de havde forskellig størrelse på højre og venstre side af bilen for ikke at ligne griseører…
Nu er der håb forude for bildesignere, Piëch og alle andre æstetikere, der synes sidespejle er et grimt fremmedlegeme på biler. Den tyske underleverandører Continental hævder, at de er klar til at pensionere de gamle sidespejle til fordel for kameraer og skærme i 2018. Her vil teknikken være modnet så meget, at den både vil byde på et reelt teknologisk fremskridt og være til at betale, hævder tyskerne.
Continental vil placere tre kameraer på fremtidens biler, der alle kigger bagud. Et på hver side af bilen, hvor der i dag sidder et sidespejl samt et tredje kamera oppe på taget over bagruden. Tilsammen skaber de tre kameraer et bredformatbillede, der vises på flere skærme i høj opløsning inde i bilen.
Mange fordele ved kameraer
Teknisk er der mange fordele ved at skifte sidespejle ud med kameraer: Luftmodstanden reduceres og forbedrer brændstoføkonomien. Der bliver mindre støj, fordi de strittende ‘ører’ ofte er en kilde til vindsus. Sikkerheden forbedres fordi kameraerne eliminerer alle blinde vinkler. Udsynet gennem forruden bliver bedre fordi bakspejlet flytter ned i en skærm i midterkonsollen. Skærmene justeres automatisk, så du ser bedre bagud, hvad enten det regner eller bilisten bagved glemmer at blænde ned. Endelig bliver din forsikring måske billigere, for sidespejle er i sagens natur udsatte og blandt de karrosseridele på en bil, der ofte må udskiftes.
‘What’s not to like?’, som de spørger i USA. Tjaeh, nostalgiske æstetikere vil måske netop savne bilens ‘ører’, fordi de giver biler et mere ‘menneskeligt’ udtryk?
Det er nok et spørgsmål om smag og tilvænning – i dag er der jo heller ikke mange, der savner fortidens mode med at hænge reservehjulet uden på bilen.
Continental ser et enormt potentiale for ‘spejlløse’ biler. Ikke blot for personbiler, men især for lastbiler, der kan gøres væsentligt sikrere ved at erstatte spejle med total kamera-overvågning.