Tesla ladeboks til hjemmebrug mangler måler, der er lovpligtig for at få refusion for el i Danmark. Ejerne går glip af tusindvis af kr.
Som elbilsejer skal man se sig godt for, når man vælger ladeboks til opladning af elbilen derhjemme. Det viser en historie, som Forbrugerrådet Tænk bringer på taenk.dk.
Sidste forår skulle Mette Christophersen have ny bil. Valget faldt på en elektrisk Tesla. Da det var Mette Christophersens første elbil, læste hun grundigt op på mulighederne for opladning derhjemme.
Igen valgte hun en løsning fra Tesla – mærkets egen ladeboks til 10.000 kr. inkl. montering. Mette Christophersen syntes godt om, at Teslas ladeboks selv holder øje med elpriserne og kan vælge at lade bilen op, når strømpriserne er lave. Alligevel er hun endt med at fortryde sit valg, skriver Forbrugerrådet Tænk.
Det viste sig nemlig, at Teslas ladeboks ikke har en såkaldt MID-godkendt måler, der er en forudsætning for at gøre sig berettiget til den refusion af elafgiften, som elbilsejere ellers har ret til.
10.000 kr. ud af vinduet
Tesla gør ikke selv opmærksom på problemet på deres hjemmeside.
Efterfølgende ønskede Mette Christophersen at lade handlen gå tilbage – men Tesla afviste, fordi ladeboksen var monteret og havde været i brug.
Mette Christophersen har også opfordret Tesla til at gøre deres kunder opmærksomme på, at deres ladere ikke giver mulighed for at få refusion af elafgiften. Ifølge Forbrugerrådet Tænk har Tesla endnu ikke tilføjet denne oplysning på deres hjemmeside.
“Jeg synes jo, at jeg for en gangs skyld har sat mig ind i det og undersøgt markedet. Jeg har læst om mulighederne på flere forskellige hjemmesider og fik en klar fornemmelse af, hvad der var det rigtige valg. Ingen steder undervejs har der stået, at jeg ikke kan få refusion med min konkrete ladeboks,” fortæller Mette Christophersen tænk.dk.
Går glip af 4.000 kr. årligt
Mette Christophersen kører mere end 20.000 kilometer om året i sin Tesla. Med de 94 øre/kWh, man kan få i refusion af elafgiften, betyder det, at hun går glip af op mod 4.000 kr. årligt.
Forbrugerrådet har ligesom Mette Christophersen kontaktet Tesla og opfordret firmaet til at gøre deres danske kunder opmærksomme på, at Teslas ladebokse ikke giver mulighed for at få refusion af elafgiften. Ifølge Forbrugerrådet er Tesla ikke vendt tilbage på henvendelsen.
Beklager man som forbruger sin nød til Facebook, Google eller Tesla er svaret givet, tavshed.
Politikerne bør lave loven om, så Tesla ejere ikke bliver snydt.
Pladderartikel. Det kræver virkeligt ikke meget research at finde ud af, at den IKKE har en bimåler. Til gengæld koster Teslas lader noget mindre end de fleste andre på markedet. Ca 4000 kr. + montering – montering som man også skal have foretaget hos andre udbydere alligevel. Nogle tager endda et par tusinde for at pille deres lader ned igen🤷🏼♂️
Bemærk at refusion på 94 øre er inklusiv moms, og den returneres ikke.
Hvis momsen også skal returneres, skal det være proces el.