Alle taler om solid state-batteriet, men gennembruddet lader vente på sig. Stellantis-ejede Dodge vil nu teste det i den nye Charger Daytona.
Solid state-batteriet, der synes at være fremtidens omdrejningspunkt i alle elbiler, skal nu testes i den virkelige verden. I 2026 monterer Stellantis-ejede Dodge batteriet i den nye Charger Daytona (foto øverst).
Et solid state-batteri – også kaldet faststof-batteri – anses som fremtidens batteri. Den hellige gral. Potentielt er det billigt at fremstille, det sikrer elbilerne lige så lang rækkevidde som dieselbiler, og så lader det lynhurtigt. Derfor – må man formode – indgår fremtidens batteri som en fast bestanddel af alle elbil-producenters hedeste drømme.
Markedsføring er godt, men da markedsføring nogle gange også løber hurtigere end ingeniørernes reelle resultater, så svirrer rygterne i perioder med lidt for mange “nu kommer det”-skåltaler. Den utålmodige virkelighed har vist sig at være for hektisk, og den seneste tid synes der at være lagt en dæmper på forventningerne.
Der har i hvert fald været rimeligt stille om faststof-batterierne sammenlignet med for et par år siden.
Amerikansk batteri
Stellantis-koncernen, der omfatter bilmærker som bl.a. Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, Chrysler og Dodge, vover nu pelsen.
Den kommende udgave af muskelbilen Dodge Charger er elektrisk, og den står på en version af koncernens STLA-platform, der indtil videre også står under Peugeot E-3008 og E-5008. På platformen skal monteres faststof-batterier udviklet af amerikanske Factorial Inc., som Stellantis i 2021 investerede 75 millioner dollar i (513 mio. kr.).
Meningen er, at en flåde Charger Daytona fra 2026 skal teste batterierne i den virkelige verden. Testene skal danne grundlag for den videre udvikling af batterierne og anses som et fundamentalt grundlag for den videre udvikling. Ifølge en pressemeddelelse fra Stellantis og Factorial har faststof-batteriet i Charger Daytona en række fordele sammenlignet med de litium-ion-batterier, som man benytter i øjeblikket.
Energitætheden er højere, vægten er lavere, og den samlede kapacitet og præstationerne adskiller sig positivt. Fremadrettet – som det hedder – er der potentiale til lavere produktionsomkostninger.
Alle vil komme først
Stellantis er ikke først med teknikken. Dodge-tiltaget må indtil videre derfor anses for at være lige så godt som det meste af det, vi har hørt hidtil.
Den statsejede kinesiske bilproducent SAIC, der bl.a. ejer MG og IM, hævder at være klar med bilen IM L6 indeholdende et faststof-batteri. Producenten har lovet den til Europa i 2025.
Seneste tilgængelige informationer fra Toyota, som Hvilkenbil kan finde, er oplysninger fra september 2023. Dengang justerede japanerne tidspunkt og omfang for fremkomsten af faststof-batterier i mærkets biler. Her hedder det sig, at man i øjeblikket er i gang med at udvikle en metode til masseproduktion i 2027/2028.
BMW skulle som Stellantis og Dodge være nået til teststadiet med en prototype og vil frem mod 2030 investere 30 milliarder euro (224 mia. kr.). Nissan vil i 2028 lancere en bil med fremtidens batteri, og Volkswagen samarbejder om fremtidens batteri med amerikanske QuantumScape. Her har man – måske klogeligt – endnu ikke sat en dato på for, hvornår batteriet er at finde i produktionsbiler.
For lige at runde de indledende ord om at rygterne omkring faststof-batterier har det med blive rigeligt hektiske:
Ting tager tid, og skænk det en tanke, at vi på kun godt et årti er gået fra verdens første masseproducerede elbil – Nissan Leaf – til i dag nærmest at vælte os i elbiler, der lader hurtigt, kører godt og kører meget længere end de højst 160 kilometer, som Leaf var i stand til i 2010. Så tilsæt det hele et skvæt tålmodighed. Vi er på rette vej.
Af redaktionen