I Europa fuskes der for et to-cifret milliardbeløb med brugte bilers kilometertal. FDM frygter, at vi endnu kun har set toppen af isbjerget herhjemme og efterlyser øget kontrol.
Der fuskes med de brugte bilers kilometerstand som aldrig før. Udstyr til få tusinde kroner gør det let og hurtigt at spole kilometertælleren tilbage, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.
Ingen kender nøjagtigt problemets omfang i Danmark. Men intet tyder på, at Danmark går fri af det omfattende snyd, der finder sted i resten af Europa. Selv i vores gennemregulerede nabolande er kilometerfusk tilsyneladende blevet en nationalsport. Ifølge tysk politi svindles der med kilometertælleren i knapt hver tredje brugtbil, der handles syd for grænsen. Og i Holland fastslog en undersøgelse i 2010, at den samlede kilometersvindel alene i Holland, Belgien, Frankrig og Tyskland årligt beløber sig til mellem 10 og 20 milliarder kroner. Det svarer til en samlet svindel i EU på op til 72 milliarder kroner.
”Der kan være store penge at tjene ved at spole kilometertallet tilbage, så der er ingen grund til at tro, at det skulle være anderledes i Danmark. Ikke mindst taget i betragtning, hvor nemt det er, og hvor lille sandsynligheden, for at man bliver straffet, er. Man kan derfor frygte, at vi kun har set toppen af isbjerget,” siger afdelingschef i FDM rådgivning Per Alkestrup.
Fælles register skal forhindre snyd
Ifølge FDM kan svindlen underminere forbrugernes tillid til brugtmarkedet. Sammen med de øvrige europæiske bilklubber opfordrer FDM derfor myndighederne til at sætte hårdt ind mod kilometersvindel. Det kan f.eks. ske gennem oprettelsen af et fælles, centralt EU-register, hvor man løbende registrerer alle bilers kilometerstand i forbindelse med syn og værkstedsbesøg. FDM opfordrer samtidig bilproducenterne til at lave mere ”dirkefri” kilometertællere.
”Det er ikke bare i forbrugernes interesse, men i høj grad også de seriøse forhandleres. Det er afgørende, at informationerne om standen af den bil, man køber, er korrekte,” siger Per Alkestrup til Motor.