Ecomove Qbeak er en elbil i Smart-størrelse, der rummer op til seks personer og kan køre op til 300 km på en opladning. De første biler kommer ud at køre til årsskiftet.
Med præsentationen af den første Qbeak-elbil tager Horsens-firmaet ECOmove endnu et skridt på vejen mod at indfri drømmen om en dansk elbil. Og modsat fortidens håbefulde, men kuldsejlede forsøg som Hope Whisper og Ellerten, har Qbeak tilsyneladende noget at have selvtilliden i. Hvor store bilkoncerner som Renault og VW nøjes med at ombygge almindelige biler til eldrift, har ECOmoves designere og ingeniører nemlig gen-tænkt elbil-konceptet, siger administrerende direktør for ECOmove, Mogens Løkke:
Vi ønskede at designe en innovativ elektrisk bil på dens egne præmisser til gavn for både brugerne og miljøet. Derfor er Qbeak udstyret med en række bæredygtige og konkurrencedygtige detaljer såsom motorer i hjulene, en unik chassis-platform og et kommunikationssystem baseret på en smartphone.
Blot tre meter lang
Med en beskeden længde på tre meter er Qbeak kun lidt længere end en Smart. Men den danske elbil er meget bredere. Med motorer ude i hjulene og batterier under gulvet, er der alligevel god plads i kabinen, der kan indrettes efter behov. Storfamilien kan få Qbeak med op til seks flytbare stole, mens postbudet kan drage nytte af gode ind- og udstigningsforhold via skydedøre og plads til pakker på en hel euro-palle i det brede bagagerum. Af samme grund ser ECOmove kommunale hjemmehjælpere og budfirmaer som oplagte kunder til Qbeak.
”En række kommuner som København, Horsens, Hedensted og senest Odder har bestilt biler. De kan godt lide konceptet”, fortæller Mogens Løkke.
Ecomove oplever også stor interesse fra miljøbevidste private, fordi Qbeak kan transportere en stor familie og samtidig er ideel til at komme på job, handle ind og køre børn i børnehave. Skal der transporteres mountain-bikes, hunde, golfudstyr eller hentes store ting i tømmerhandlen eller IKEA, klarer Qbeak også det.
Kendt iværksætterpar bag Ecomove
Som moderne vindmøllevinger er Qbeak bl.a. lavet af kompositmaterialer, der er stærke, lette og ikke ruster. Faktisk vejer selve bilen kun 400 kilo men ifølge Ecomove er sikkerheden høj. Selv med alle seks batterimoduler ombord, der giver en maksimal, teoretisk rækkevidde på 300 kilometer på en opladning, gør det Qbeak væsentligt lettere end traditionelle elbiler som Nissan Leaf og Renault Fluence.
Energi Horsens Fonden og Østjysk Innovation har investeret i Ecomove, der blev grundlagt i 2009 af Rasmus Worup og iværksætterparret Lone Stubdrup og Mikkel Steen Pedersen. Parret blev landskendte da de i 2007 vandt førstepræmien på én million kroner i TV2’s iværksætterprogram ”Vejen frem” for deres ultralette sportsvogn, Roadrazer.
Mogens Løkke, direktør for Ecomove, fortæller om Qbeak:
Fakta om ECOmove Qbeak:
Topfart 120 km/t
0-100 km/t på ca. 14 sek.
Rækkevidde op til 300 km
Vægt ca. 425 kg + batterier
Længde 3 meter
1-6 flytbare sæder
Indbyggede motorer i hjulene