2013-udgaven af Ford Mondeo får selvsikker front a la Aston Martin, tre-cylindrede motorer med beskeden tørst og verdens første sikkerhedsseler med indbyggede airbags.
Ford tør, hvor andre tøver. Mens krisen i Europa får flere konkurrenter til at skære ned, sætter Ford en storstilet offensiv ind i håb om bedre tider på det trængte europæiske marked. Under navnet ”Go Further” lancerer Ford et væld af nyheder, fra en faceliftet Fiesta sidst i år, over tre nye SUV’ere til den legendariske amerikanske sportsvogn Mustang. Selv de praktiske varevogne får en overhaling, lovede Ford på et gigantisk pressemøde i Holland tidligere på ugen.
Spydspidsen i offensiven er den nye Ford Mondeo. Firmafavoritten får officiel premiere 27. september på biludstillingen i Paris, men allerede nu løfter Ford sløret for den bogstaveligt talt store nyhed. Det er uklart, om den teknisk bygger videre på den nuværende model, men den nye Mondeo er udviklet og designet hos Ford i USA, hvor den hedder Fusion. For at spare penge bliver den nye Mondeo en såkaldt verdensbil, der skal sælges i samme udformning globalt. Samme idé lå bag den europæisk-udviklede første generation af Mondeo, der dog aldrig slog igennem på det amerikanske marked. Siden forlod Ford verdensbil-strategien, men nu prøver man altså igen.
Mondeo’s design skal appellere til hele verden
Det er også forklaringen på Mondeo’s design, der gerne skal appellere til bilkøbere i Detroit, Düsseldorf og Danmark på samme tid. På mange måder ligner 4. generation af Mondeo den nuværende europæiske model, men der er afgørende forskelle.
Fronten har fået et særdeles selvsikkert udtryk, der er som snydt ud af kølergrillen på en potent Aston Martin. Det er formentlig godt set af Ford: I Europa tænker vi på en fuldblods britisk sportsvogn, mens amerikanerne altid har sat pris på et blændende dollargrin.
Desuden er dimensionerne vokset – Mondeo den 4. bliver en stor bil på knapt fem meter. Dog er taget trykket en smule for at give et mere sportsligt og dynamisk udtryk. Særligt 5-dørs udgaven med stor bagklap minder nu næsten om en coupé.
Teknisk er der masser af nyheder. Mens Mondeo vokser udenpå, bliver der god plads til værktøj og mekaniker-fingre i motorrummet. I hvert fald i basis-udgave, der udstyres med Fords højt roste tre-cylindrede turbo-benziner på blot 1,0 liter. Så lille motor i så stor bil er ikke set før, men med 125 hk har Ecoboost-maskinen formentlig kræfter nok til at trække den velvoksne Mondeo.
Ford hævder, at Mondeo i stort set alle motorvarianter bliver blandt klassens mest brændstoføkonomiske motorer. Det gælder også en kommende hybrid-udgave, der angiveligt kører længere på literen end Toyota Prius.
Betjeningen moderniseres med en stor otte-tommers trykfølsom skærm til bl.a. radio i midterkonsollen. Topudgaverne får selvfølgelig internet-forbindelse. Mondeo kommer også først med nyheder som LED-teknik til alle lys på bilen og sikkerhedsseler på bagsædet med indbyggede airbags.
Selv om tæppet er trukket af Mondeo allerede nu, skal Ford-fans væbne sig med tålmodighed: Den nye Mondeo kommer først til salg herhjemme i løbet af vinteren.