Subaru lancerer tre nye elbiler – alle baseret på Toyotas tilsvarende elbiler bZ4X, bZ4X Touring og C-HR+ men med let ændret design og egne navne.
Subaru er især kendt for tre ting: Firehjulstræk, boxermotorer og et ry for at være nærmest uopslidelige. Men elbiler hører ikke til spidskompetencerne, så her har Subaru valgt at trække 100 pct. på samarbejdspartneren Toyota, der ejer en sjettedel af Subaru.
Så når Subaru næste år lancerer hele tre elbiler, er de alle baseret på modeller fra Toyota.
Forbedret Solterra
Subaru Solterra er en Toyota bZ4X. Modellen er tre år gammel, men får nu et facelift med opgraderet teknik med især længere rækkevidde, hurtigere lynladning og mere motorkraft. Den forbedrede Solterra kommer til Danmark sidst i år.

Konkurrent til Skoda Elroq
Subaru Uncharted (billedet øverst) er den kommende Toyota C-HR+ i Subaru-indpakning. Her er der tale om en helt ny model, der er lidt mindre end Solterra/bZ4X og dermed også forventes at blive billigere. Vores bud er priser fra 300.000 kr., når salget af Uncharted begynder i starten af 2026.
Basisudgaven kommer med et beskedent batteri på 58 kWh brutto, der giver en rækkevidde omkring 445 km. Motoren bliver en beskeden sag med 123 kW (167 hk).
Vil du have flere kræfter, fås samme bil med en elmotor på 165 kW (224 hk). Samtidig vokser batteriet til 77 kWh, hvilket øger rækkevidden til 585 km.
Topmodellen får Subaru-typisk firehjulstræk ved hjælp af to elmotorer, der tilsammen yder 252 kW (340 hk). Sammen med 77 kWh-batteriet giver det topudgaven af Uncharted 470 km rækkevidde.
Subaru Uncharted skal konkurrere med elbiler som Skoda Elroq, Ford Explorer og Renault Scenic Electric.
Outback bliver elbil
Sidst men bestemt ikke mindst kommer Subaru E-Outback, der er Subarus udgave af Toyota bZ4X Touring.
Outback er bilen, som de fleste forbinder med mærket Subaru – og kommer altså nu i en fuldt elektrisk udgave. E-Outback er rent teknisk en forlænget udgave af Toyota bZ4X, der på den måde kommer til at ligne en højbenet stationcar – præcis som den velkendte Subaru Outback med benzinmotor.

Som elbil får E-Outback den mest potente drivline fra Toyotas elbiler: To motorer med tilsammen 280 kW (380 hk), firehjulstræk og et batteri på 75 kWh, der giver en rækkevidde på 450 km.
Subaru E-Outback kan bestilles senere i år – de første biler kommer til Danmark i begyndelsen af 2026.
22 kW opladning
Fælles for alle Subarus elbiler er, at de – som de Toyotaer, de er baseret på, får 22 kW opladning på vekselstrøm. Lynladning på jævnstrøm topper ved moderate 150 kW, men med forvarmning af batteriet kan du trods alt lade 10-80 pct. på en halv time. Også ved minus 10 grader.
Subaru er blandt de få mærker, der fortsat nøjes med mindre end fem års garantier på elbiler. Subaru tilbyder tre års garanti på selve bilen og 8 år / 160.000 km på batteriet.