Subaru opruster til offensiv

Frem mod 2020 lancerer nichemærket Subaru en ny modulplatform, nye modeller og nye motorer. Første nyhed er Levorg – en kompakt stationcar til Europa.

Naturligt nok havde regnedrengene hos Subaru blikket stift rettet mod USA, da japanerne for nylig præsenterede mærkets forretningsplan frem mod 2020. Ganske vist får vi allerede om et års tid den helt nye model Levorg (billedet) til Europa, men på den lange bane er det Guds eget land, som gælder for de ambitiøse japanere.

Subaru øgede salget i USA med hele 26 procent i 2013, og trenden fortsætter ifølge mediet Autonews.com i år med en 22 procents stigning i årets første fire måneder. Subaru venter at sælge 600.000 biler i USA i 2020 ud af et globalt salg på 1,1 millioner.

Amerikanerne elsker stadig store SUV’er, og derfor står en udskiftning af den 7-personers Tribeca højt på to-do-listen. Den nye model lanceres på et tidspunkt mellem 2016 og 2020. SUV’en får følgeskab af en plugin-hybrid baseret på Toyota-teknologi. Modellen skal sikre, at Subaru overholder nye strengere udledningskrav, som indføres i USA i 2018.

Ny platform til Impreza
De to modeller vil formentlig ikke spille den store rolle i Europa, men Subaru pusler med en række andre tiltag, som vil få betydning på globalt plan.

For det første lancerer japanerne allerede i 2016 en ny modulplatform, som kan strækkes efter behov. Den skal danne basis for hovedparten af mærkets fremtidige modeller lige fra Impreza til Outback.

Angiveligt bliver næste generation Impreza første bil på den nye platform, som skal hjælpe Subaru med at skære hele 20 procent af udviklingsomkostningerne. Den nuværende Impreza blev lanceret i 2011 – men kom først senere til Danmark, hvor Subaru i første omgang udelukkende satsede på den højbenede udgave XV.

Motorer bliver mere effektive
Nye og langt mere effektive motorer er også på programmet. I 2016 skal alle Subarus benzinmotorer have direkte indsprøjtning, og frem mod 2020 tager japanerne grundigere fat og konstruerer såkaldte lean combustion-motorer med cylinder-deaktivering.

Ingeniørernes mål er en termisk effektivitet på 40 procent – altså at 40 procent af den energi, som forbrændingen udløser, går til at drive hjulene og ikke spildes i varmeudvikling.

Set i lyset af, at Toyotas nylige præsentation af to nye såkaldte Atkinson-motorer, er tanken nærliggende, at Subaru vil udnytte samme teknologi. Toyota ejer 17 procent af Subarus moderselskab Fuji Heavy Industries.

Ny stationcar på vej til Europa
De nye tiltag når næppe at vinde indpas i den førstkommende store nyhed fra Subaru, nemlig den kommende stationcar Levorg, som ventes til Europa i foråret 2015.

Levorg er en selvstændig model, som dog bygger oven på Impreza-familien. Den har sit eget design og er med en længde på 468 cm præcis 11 cm kortere end den velvoksne Legacy Stationcar. Én af de ovennævnte nyheder dukker dog op i den nye model, nemlig direkte indsprøjtning, som ifølge FDM Motor monteres på både de 1,6- og 2,0-liters benzin-boxermotorer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here