Endnu længere benstræk på bagsædet og plads til næsten 2.000 liter bagage med bagsædet foldet ned – Skoda Superb Combi sætter igen konkurrenterne i skyggen.
Mere albuerum, højere til loftet, længere benstræk og flere liter i bagagerummet. Skoda Superb Combi – det firehjulede rumuhyre fra Tjekkiet – slår til igen og understreger modellens ubestridte position som den store firmaklasses mest rummelige bil.
Man kan dårligt beskylde forgængeren for at klemme nogen steder, men tredje generation vokser ikke desto mindre på alle leder og kanter. Baseret på VW-familiens skalérbare MQB-platform øges akselafstanden med 8 cm til velvoksne 284 cm. Dermed rykker Superb Combi reelt op i direktørklassen til biler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse – med den vigtige krølle på historien, at den får mærkbart mere plads ud af afstanden mellem akslerne.
I bagagerummet – Combiens paradenummer – er der blevet plads til 27 liter mere end i forgængeren. Det løber op i 660 liter – suveræn rekord i klassen. Det gælder også, hvis du fælder bagsædet frem – så sluger kæmpe-Skoda’en intet mindre end 1.950 liter eller næsten to kubikmeter.
At Skoda i stigende grad sigter efter luksusklassen med Superb Combi understreges af, at den kan fås med alt i moderne, elektronisk sikkerhed og infotainment samt premium-detaljer som aktiv undervogn, dobbeltkoblings-automatgear, firehjulstræk og selvfølgelig adaptiv fartpilot.
Altid fire cylindre og turbo
Motorprogrammet består af fire benzinere med ydelser mellem 125 og 280 hk og tre dieselmaskiner med 120, 150 eller 190 hk. Fælles for alle motorer er, at de har fire cylindre og turbo.
Mens hatchback-udgaven af Skoda Superb kommer til Danmark i løbet af sommeren, skal vi hen på efteråret før Superb Combi kaster slagskygger på dansk asfalt. Først er der verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt til september, hvor de første markeder også får fornøjelsen af det tjekkiske rumuhyre.
Priserne kendes endnu ikke. Superb Combi forventes dog også i tredje oplag at blive noget billigere end sin tekniske tvilling VW Passat – også selv om den er smule større.
Læs også: Ny Skoda Superb er giga-Passat