Superb og Passat er nu enæggede tvillinger

Mere plads, bedre kvalitet og opdateret teknologi kendetegner næste generation Superb og Passat, der er så tæt på identiske som muligt.

Selvom fremtiden er elektrisk, findes der stadig stensikre trumfkort, som er værd at spille. To af dem er Volkswagen-koncernens nært beslægtede fætre, Skoda Superb og VW Passat, som koncernen spiller ud med næste år.

Passat får lidt blødere former end Superb.

For et par år siden overlod det tyske moderselskab nøglerne til Skoda, og både Superb og Passat vil nu blive produceret på Skodas fabrik i Slovakiet.

Fjerde generation Superb, der netop er præsenteret, og niende generation Passat, der blev vist i september, kommer begge som stationcar. Passat endda kun som stationcar, da man har skrinlagt den 4-dørs sedan, hvorimod Skoda fortsætter med den sedan-lignende 5-dørs hatchback med stor bagklap.

Forbedret platform

På fabrikken i Slovakiet har man udviklet platformen fra den velkendte Volkswagen-bund MQB og tilføjet et “evo”. Den fornyede fællesplatform adskiller sig blandt andet ved en mere sofistikeret affjedring og muligheden for flere aktive sikkerhedssystemer.

Passat kommer kun som stationcar. Og skifter navn fra Variant til Tourer.

De ydre mål for begge stationcars er nu de samme, det vil sige en længde på 491 cm, akselafstanden er uændret 284 cm, og det giver et voluminøst bagagevolumen på 690 liter, 1.920 liter med bagsæderyglænene lagt ned.

Hvor kvaliteten i den nuværende Passat er blevet skoset for at være mindre prangende end i Superb, skulle fællesproduktionen hos Skoda have elimineret dét udestående.

Alle modeller har DSG-gear, og gearvælgeren er en stilk på højre side af rattet – vinduesviskeren betjenes nu fra samme stilk som blinklyset.

Den digitale skærm foran føreren er på 10 tommer og infotainmentskærmen 13. Passat kan bestilles med en 15 tommer skærm. Det opdaterede software-system hedder MIB4 og skulle være mere intuitivt at betjene, og begge vil kunne fås med et rigtigt head up-display og ikke en plexiglasplade, der kører op og ned.

VW giver rigtige knapper i rattet comeback – altså farvel til de kritiserede touch-felter.
Både diesel, benzin og hybrid

Motoriseringen er tæt på klassisk, dog er mulighederne for motorvariationer lidt større i Passat. 2-liters diesel er stadig en mulighed, og på benzinfronten fås både mildhybrid og opladningshybrid. Batteriet i opladningshybriden giver en elektrisk rækkevidde på op til 100 kilometer, og det kan lade med 11 kW. Hvis man tilkøber muligheden med helt op til 50 kW.

Siden 2001 har Skoda solgt 1,6 millioner Superb. Passat har været længere tid på banen – siden 1973 – og Volkswagen kan notere et salg på 30 millioner.

Niende generation Passat kommer til Danmark kommende forår, fjerde generation Superb kommende sommer. Priserne offentliggøres, når lanceringen nærmer sig.

Hvilkenbil har testet de nuværende generationer – Superb-testen kan læses her, Passat-testen her.

Modsat VW holder Skoda fast i betjeningsgreb til ventilationen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here