Crashtest: Mens der er topkarakter til Skodas flagskib Superb, må Hyundai i20 uden nødbremse nøjes med fire eller tre stjerner.
Der er både fem, fire og tre stjerner til bilerne i årets tredje Euro NCAP-test, hvor kun tre biler er gennem den kontrollerede ødelægellse.
Den nye stor-Skoda, Superb, scorer topkarakteren fem stjerner. Den nye generation af det tjekkiske flagskib er ikke bare et udstyrsstykke, når det kommer til plads og komfort – også sikkerheden er altså i top.
Samlet bliver det til fem overbevisende stjerner i den testede bil. Men sikkerhedsekspert Leif Nielsen, der står bag sitet sikkerbil.dk, gør danske købere opmærksom på, at kun Superb’er med det rigtige sikkerhedsudstyr må smykke sig med de maksimal fem sikkerhedsstjerner.
”Den nye Skoda Superb klarer sig udmærket i de to frontaltests, sidetesten og pæletesten samt piskesmældtesten. Men i nogle lande er den automatiske højhastighedsbremse, AEB Inter-Urban, som bilen er testet med, kun muligt ekstraudstyr. Det samme gælder manuelt justerbar fartbegrænser. Vognbaneassistent og byzone-nødbremse (AEB City) er ligeledes muligt ekstraudstyr, men var ikke monteret på testbilen og kan derfor ikke tælle med. Fire eller fem stjerner er derfor op til den danske importør – og i sidste ende køberne,” lyder det fra Leif Nielsen i en kommentar til testresultatet.
Fem stjerner udløser 3.600 kr. i fradrag
Han har dog svært ved at forestille sig, at det ikke bliver fem-stjernede Superb’er, danske bilkøbere kommer til at se i forhandlernes udstillinger, når den kommer til Danmark til september.
”Det er næsten utænkeligt, at den danske Skoda-importør vil fravælge fartbegrænser og/eller automatisk højhastigheds-nødbremse (AEB Inter-Urban) på den nye Superb. Med en femstjernet karakter får importøren 3.600 kr. at gøre godt med som fradrag i registreringsafgiften. Desuden fortjener Superb fem stjerner, når man ser på det generelle sikkerhedsniveau,” konkluderer han.
Af de to øvrige crashtestede biler er der fire stjerner til den nye udgave af Hyundai i20. Visse udgaver vil dog kun kunne opnå tre stjerner i Danmark efter Euro NCAPs skrappere 2015-krav.
”Hyundai i20 klarer for så vidt crashtesten rigtig pænt, men bilen lever ikke op til dagens krav til den femte stjerne. Det gælder såvel mangel på automatisk nødbremse (AEB) ligesom børnesikkerheden mangler et par point,” påpeger sikkerhedseksperten.
Leif Nielsen understreger, at testens resultat kun gælder for den specifikt testede udgave. To danske udstyrsversioner er kun til et tre-stjernet resultat, forklarer han.
Ikke godt nok
”Sikkerhedsudstyret på i20 er kun fire stjerner værd på de to højeste udstyrsversioner i Danmark. En manuel justerbar fartbegrænser og vognbaneassistent er muligt ekstraudstyr. Det var monteret på testbilen og blev regnet med i vurderingerne, idet fabrikken forventer, at det vil blive monteret på de fleste solgte biler. Men i Danmark skal biler uden blot ét af disse stykker udstyr markeres med tre stjerner hos forhandleren,” siger Leif Nielsen.
Ifølge FDM er det ikke tilfredsstillende.
”Hyundai i20 er en ny bil i det populære minibilssegment. Design- og indretningsmæssigt har Hyundai strammet sig an, men desværre halter det med sikkerheden. Godt nok er et linjevogtersystem (vognbaneassisten, red.) med til at udløse fire stjerner til topudgaven, til gengæld fås et automatisk nødbremsesystem slet ikke til Hyundai i20. Det er ikke godt nok. Faktisk betyder det, at Hyundai i20 i et lavere udstyrsniveauer uden linjevogter kun ville opnå tre stjerner,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Fiat Panda Cross, der ikke kommer til Danmark, måtte nøjes med tre stjerner i sin crashtest.
Læs mere om bilernes sikkerhed på sikkerbil.dk