Kinas eksportbegrænsninger på sjældne metaller tvinger Suzuki til at standse produktionen af Swift. Europæiske biler kan blive de næste.
I går kom det frem, at europæisk bilindustri er ramt af en alvorlig forsyningskrise, der truer med at bremse bilproduktionen.
Årsagen er, at Kina har indført strenge restriktioner på eksport af sjældne metaller, der bruges til et væld af dele i bilindustrien – fra elmotorer over kameraer til lygter. Selv om Kina ikke indrømmer det, ser analytikere restriktionerne som en del af den handelskrig, som USA har indledt mod Kina og mange andre lande.
Stop for Swift siden 26. maj
Mens Europa foreløbig ’kun’ er ramt blandt underleverandører og ingen mærker foreløbig har måttet standse selve bilproduktionen, ser det anderledes ud i Japan. Her har Suzuki måttet indstille produktionen af minibilen Swift. Det skete allerede 26. maj, skriver Reuters.
Suzuki er det første japanske bilmærke, der må indstille produktionen som en direkte konsekvens af USAs og Kinas handelskrig og Kinas ‘svar’ i form af restriktioner på sjældne metaller.
Situationen er alvorlig for Suzuki, der har måttet udskyde en genstart af Swift-produktionen flere gange. Aktuelt håber Suzuki at få gang i samlebåndene igen den 16. juni.
”Udsigterne til at få leveret dele er klarere”, siger Suzuki i en udtalelse, men ønsker ikke at uddybe yderligere.
Kina spiller nøglerolle
Suzukis tvungne nedlukning af Swift-produktionen understreger alvoren af Kinas eksportrestriktioner på afgørende komponenter. Bilindustrien er global, og verden over er bilmærker afhængige af leverandører og samarbejdspartnere. Her indtager Kina en stadig vigtigere nøglerolle. Ikke bare som producent af egne biler, men i høj grad også som underleverandør til det globale bilmarked.
I Europa advarede nogle af Tysklands største bilproducenter og underleverandører som VW, BMW og Mercedes samt Robert Bosch i går om, at de snart kan blive tvunget til at indstille produktionen.
Kritisk tidspunkt
Kinas restriktioner kommer på et kritisk tidspunkt. Efter et lidt stille 2024, forventer europæisk bilindustri et 2025 med større salg. Også af elbiler, der er særligt sårbare over for mangel på sjældne metaller fra Kina til bl.a. elmotorer.
Mens Suzuki er et lille bilmærke på verdensplan, er netop den kompakte og billige Swift blandt de få benzinbiler, der stadig sælger godt i Danmark.
Interessant👍