27 kandidater er reduceret til syv finalister i kampen om at blive Car of the Year – Årets Bil i Europa 2023. Kun tre er rene elbiler.
Normalt vil det være fristende at skrive, at ’spændingen stiger’, når 27 kandidater til titlen Car of the Year 2023 – Årets Bil i Europa – snævres ind til syv finalister, I hvert fald anno 2023, hvor alt spændende nyt fra bilproducenterne drejer sig om rene elbiler.
Men den lille tøhø-dobbeltantydning af, at elbilerne også her er på fremmarch holder ikke helt i denne sammenhæng. Faktisk er blot tre af de syv finalister ’rene’ elbiler, forstået på den måde, at de er udviklet til el og kun fås som batteridrevne elbiler. De øvrige fire biler i finalefeltet – og dermed flertallet – er nemlig hybrider. Enten bogstaveligt talt fordi de drives af en benzinmotor i samspil med en elmotor og et mindre batteri. Eller fordi de også fås i udgaver som rene biler.
Forklaringen på det overraskende bagudskuende finalefelt skal findes i, at der er tale om en europæisk kåring. Og mens elbiler hitter i lande som Norge, Danmark og Holland, ser det helt anderledes ud i Sydeuropa. Her er elbiler endnu ikke for alvor slået igennem.
Til gengæld kigger man forgæves efter dieselbiler – som ellers traditionelt er i høj kurs i Sydeuropa. Så noget udvikling i den europæiske Car of the Year kåring er der trods alt.
Seks af de syv finalister har dog det moderigtige design til fælles – de er alle af den høje crossover/SUV-type. Eneste outsider her er en familievenlig SUV, mens traditionelle biltyper som hatchback og stationcar er helt ude i kulden.
De syv finalister er:
* Jeep Avenger (el/benzin)
* Kia Niro (el/hybrid/plugin-hybrid)
* Nissan Ariya (el)
* Peugeot 408 (benzin/plugin-hybrid/el)
* Renault Austral (benzin/hybrid)
* Subaru Solterra/Toyota BZ4X (el)
* VW ID. Buzz (el)
Største overraskelse er Jeep Avenger – det er første gang nogensinde, at den amerikanske Jeep-specialist er nået med i finalen til Car of the Year. Hvilket måske hænger sammen med, at Jeep ikke længere er specielt amerikansk: Jeep ejes i dag af den overvejende franske Stellantis-gruppe, der bygger de fleste af sine biler på teknik fra PSA-gruppen, altså Citroën og Peugeot.
En anden overraskelse er, at Mercedes EQE ikke nåede med i finalefeltet. Den ’elektriske E-klasse’ er ganske vist en dyr bil, men har noget af det mest spændende teknologi og længste rækkevidde blandt de rene elbiler i dag.
Mindst overraskende finalist må så være VW ID.Buzz. Med sit stærke retrodesign inspireret af det originale ’rugbrød’ er der nemlig masser af ’buzz’ om den iøjnefaldende folkevogn. Den ligner en favorit…
Hvem der vinder, er dog op til de 60 europæiske biljournalister i juryen. De vælger en vinder i januar som offentliggøres 13 januar i forbindelse med Brussels Motor Show.