Tænketank: Teknisk afgift vil gøre biler dyrere

Et farvel til registreringsafgiften som vi kender den i dag, og et goddag til en teknisk afgift vil koste danskerne dyrt, lyder det fra tænketanken Cepos. 

Den liberale tænketank Cepos advarer nu om endnu dyrere biler, hvis den nuværende værdibaserede registreringsafgift, der tager afsæt i indkøbsprisen på en ny bil, afløses af et nyt system, hvor afgiften bestemmes af bilens CO2-udledning, hvor langt den kører på literen, sikkerhedsudstyret og bilens miljøpåvirkning.

”I stedet for billigere biler, som regeringen lægger op til, vil bilerne blive dyrere,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i Cepos til finans.dk.

Han forklarer meldingen med, at et skifte til en teknisk afgift bl.a. vil betyde, at det er slut med bilimportørernes såkaldte ’danskerrabat’.

Det er en rabat, som de store bilproducenter i årevis har ydet på biler solgt til Danmark, fordi de høje bilafgifter ellers ville gøre det noget nær umuligt at sælge dyre biler til danskerne.

Derfor vil bilkøbere herhjemme opleve, at en teknisk afgift ikke vil skære i nyvognspriserne. Den vil alene øge bilproducenternes fortjeneste, lyder meldingen.

”Den primære effekt vil være at gøre bilerne før afgift dyrere og øge producenternes avancer,” forudser Otto Brøns-Petersen, der har en fortid i Skatteministeriet.

Af samme grund mener afgiftseksperten, at det tjener danske bilkøbere bedst at holde fast ved den nuværende registreringsafgift og regeringens nye skatte- og afgiftsudspil, der lægger op til at sænke loftet over den sidst betalte afgiftskrone fra 150 pct. til 100 pct.

Mens regeringen alene vil sænke den nuværende registreringsafgift, taler Dansk Folkeparti og en række organisationer varmt for en omlægning til en teknisk afgift:

DI Bilbranchen, AutoBranchen Danmark, De Danske Bilimportører, Dansk Bilbrancheråd og FDM.

Til det siger analysechefen fra Cepos:

”At branchen ønsker at flytte belastningen til forbrugerne er måske ikke så mærkeligt. At Dansk Folkeparti og FDM vil, er dybt forunderligt,” siger Otto Brøns-Petersen til finans.dk.

Mindre udvalg for danske bilkøbere
Hvilkenbil.dk’s redaktør, Jens Velling, ser dog et noget anderledes scenarie, hvis man skifter til en teknisk baseret afgift.

En teknisk baseret afgift vil i sagens natur begunstige særligt økonomisk og sikre biler. Det kunne for eksempel være dieseludgaven af en dansk bestseller som Peugeot 208, der ifølge EU-normen kører hele 33,3 km/l og kun udleder 79 gr. CO2 pr. km. Det er et ekstremt lavt forbrug. Kombineres det med en omfattende sikkerhedspakke, vil det helt sikkert gøre netop den udgave af Peugeot 208 særligt billig.”

Ifølge Jens Velling vil de danske importører simpelthen få skræddersyet den slags modeller hos bilfabrikkerne, der så kan købes hjem i store styktal, der igen vil sikre gunstige priser – både for importører og bilkøbere.

”Ulempen er, at de særligt sikre og sparsommelige modeller kommer til at dominere det danske bilmarked totalt. Bilkøberne vil simpelthen opleve et mindre udvalg af nogle få, helt indlysende gode tilbud, mens biler med kraftige motorer og mangel på det sidste nye sikkerhedsudstyr bliver uforholdsmæssigt dyre,” vurderer hvilkenbil.dk’s redaktør.

Læs også: FDM – vent med at købe ny bil

[email protected]

1 COMMENT

  1. ‘Tænketanken’ Cepos er ikke andet end endnu en lobbyorganisation.

    Udmeldinger fra lobbyister er pr. definition uvederhæftige og bør ignoreres.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here