Udover en skrabet udgave af Model Y lancerer Tesla også en billigere Standard-udgave af Model 3, der bliver mærkets hidtil billigste bilmodel.
Hvis man grublede over, hvad den sorte, ventilator-agtige ting som Tesla teasede i mandags var, leverede Tesla selv svaret i går aftes.
‘Ventilatoren’ viste sig at være hjulkapslerne til en ny basis-udgave af Model 3, der ligesom Model Y er blevet strippet for udstyr for at reducere prisen. Og mens discountudgaven af Model Y var ventet, er den billige Model 3 en overraskelse.
Set i bakspejlet giver det dog god mening. Model 3 er i forvejen den billigste Tesla, og de to modeller deler teknik. Derfor er det oplagt at lave samme spareøvelse på Model 3, der tilmed kan presses endnu længere ned i pris og dermed lokke endnu flere kunder ind i Tesla-butikken.
Samme ændringer - næsten
Spareøvelsen er omtrent den samme. Model 3 Standard, som basis-udgaven er døbt, får manuelt justerbare sæder med stofbetræk uden ventilation, og dropper små luksusdetaljer som ambiente-belysning, skærm til bagsædepassagerer, eljusterbart rat og subwoofer.
Aktive støddæmpere og akustikglas er også sparet væk, hvilket vil gå ud over komforten.

Modsat Model Y Standard beholder Model 3 dog både sit glastag og den store midterkonsol med skjult opbevaringsrum mellem forsæderne.
Teslas fremragende betjeningsskærm med tilhørende software af nyeste version pilles der heller ikke ved. Dermed får man samme funktionalitet i den billigste Model 3 som i de dyreste varianter.
Lynladetiden bliver dog en smule længere. Mens Model 3 i dag kan lade over 300 km på batteriet på 15 minutter, kan billig-udgaven ‘kun’ lade 270 km på samme tid.

Stadig god rækkevidde
Rækkevidden bliver også kortere - men ikke meget. Efter den skrappe, amerikanske EPA-norm, falder rækkevidden godt 40 miles. Model 3 er dog blandt verdens mest effektive elbiler, så den skrabede Model 3 forventes at få en rækkevidde efter den europæiske WLTP-norm på op mod 650 km.
Der foreligger dog endnu ikke hverken specifikationer eller priser for en europæisk variant, så alle tal er baseret på den amerikanske Model 3 med forbehold for eventuelle ændringer.
12 procent billigere
Af samme årsag er det svært at forudsige priserne. I USA er den skrabede Model 3 Standard 12 procent billigere end udgaven med baghjulstræk. Trækker man 12 procent fra den p.t. billigste Model 3 i Danmark lander prisen på 265.000 kr. - en besparelse på 35.000 kr.

Spørgsmålet er, om det vil øge Tesla-salget markant. Men det bringer Tesla ned i en ny prisklasse, hvor konkurrenterne er populære elbiler som Skoda Elroq, VW ID.3 og Renault Megane. Model 3 bliver en af ganske få lave personbiler i prisklassen - og med langt mere rækkevidde end konkurrenterne.
Billig Model Y kommer først
Foreløbig er den billige Model 3 Standard lanceret i USA. I Europa får vi Model 3 fra Kina, så der vil gå noget tid før Teslas fabrik i Shanghai begynder at fremstille modellen og sende den til Europa.
Her får den billige Model Y et klart forspring. Den fremstilles i Berlin og ventes at komme til Danmark inden årsskiftet.