Moderne biler får stadig mere aktivt sikkerhedsudstyr – heldigvis. Forleden var det ved at gå helt galt for hvilkenbils Jens Velling, men blindvinkelassistenten reddede dagen og måske flere liv…
Fredag aften på E45 et sted mellem Hobro og Randers. Det er november, mørkt og regnvejr. Ingen grund til hastværk i testbilen, en Honda CR-V med alt, hvad japanerne kan præstere af moderne sikkerhedsudstyr som bl.a. automatisk nødbremse, vognbaneassistent, fjernlysassistent og blindvinkelassistent.
Farten er moderate 120 km/t, der holdes passende afstand til de få forankørende, men jeg har slået vognbaneassistenten fra. Det gør jeg næsten altid, for jeg er ‘old school’ bilist, der foretrækker selv at placere bilen præcist, hvor jeg vil have den. Mit kørekort er så gammelt, at det er af foldetypen og billedet er fra dengang, jeg havde hår på hovedet. Det gamle pap vidner om mere end tre årtiers erfaring i at køre bil, og jeg har gjort det på alt fra hurtige racerbaner til mudret terræn. Jo jo, jeg ved nok, hvad der er op og ned på en bil, og dermed minder jeg (alt for meget) om de cirka 50 procent af manderacen, der selv synes, at de er blandt de to procent bedste bilister derude… Du kender typen.
På E45 i sydgående retning regner det stadig. Vinduesviskerne kører konstant, og forude ser man ikke meget andet end røde baglygter i mørket.
Så sker det. Pludselig trækker bilen foran til venstre og åbenbarer en hvid Toyota Aygo lige foran Honda’en. Problemet er, at Aygo’en bogstaveligt talt holder stille midt på vejen. CR-V’ens anti-frontkollisionssystem flasher vildt i instrumenthuset, og bremsepedalen pulser allerede, da jeg flytter højre fod over på bremsen. Men i stedet for at ‘döda bremsen’ med et hårdt spark, som den svenske rallykører Susanne Kottulinsky har lært mig adskillige gange på lige så mange kørekurser, tøver jeg i et splitsekund.
Jeg har brug for den korte tid til at træffe et afgørende valg: Skal jeg træde bremsepedalen i bund, undvige højre om eller venstre om? Situationen er på en gang panisk og krystalklar: Kører jeg højre om, rammer jeg en anden holdende bil i nødsporet, som jeg akkurat når at ænse i øjenkrogen. Bremser jeg, kan jeg måske skære 20 km/t af min fart, inden jeg rammer Aygo’en.
Og man behøver faktisk ikke mere end et splitsekund til at regne ud, hvad der sker, hvis knapt to ton tung og 169 cm høj Honda CR-V rammer ældre, 900 kg let og 147 cm lav Toyota Aygo med 100 km/t…
Sidste udvej er venstre om. Men hvad nu hvis man dermed trækker ud foran en hurtig, overhalende bil eller lige ind i siden på en lastbil? Jeg gør det – og suser vel bare 30 cm forbi Aygo’en. Det svære valg er i sidste ende let, for selv om jeg ikke når at se mig ordentligt for, når jeg akkurat at registrere, at der ikke blinker et gult lys i sidespejlet, mens det bipper advarende: Blindvinkelassistenten – en del af Hondas såkaldte ‘Sensing’ sikkerhedspakke – har dermed fortalt mig, at der er fri bane venstre om Aygo’en.
‘Tæt på’ er årets underdrivelse. Konsekvenserne af at have drejet til højre eller bremset havde været katastrofale. Tanken om, hvad der var sket, hvis SUV’en havde ramt mikrobilen, er kvalmende.
Heldigvis gik det godt. Ingen døde eller kvæstede, ikke så meget som en ridse i lakken. Ikke fordi jeg er en rutineret bilist, men fordi moderne sikkerhedsteknologi gav mig mulighed for at træffe det rigtige valg. Blindvinkelassistenten gjorde sit job og reddede dagen. Efter min bedste overbevisning reddede den også liv forleden på E45…