Nye, mere effektive elmotorer og andre justeringer af Model S og X bringer rækkevidden over 600 kilometer. Samtidig genindfører Tesla standardudgaver af begge modeller.
Mens Teslas nye Model 3 er løbet med al opmærksomheden har den californiske elbilproducent alligevel haft tid til at pudse formen af på de ældre Model S og X-modeller.
I næste uge begynder produktionen af faceliftede udgaver af både S og X. Selv om der ikke er tale om revolutionerende forbedringer, er der alligevel spændende nyt.
Mest opsigtsvækkende er det lykkedes Tesla at bringe rækkevidden på en Model S ‘Long Range’ op på 610 kilometer efter den realistiske WLTP-norm. Det er første gang en elbil bryder 600-kilometer grænsen.
Det sker vel at mærke uden at øge effekten på det store 100 kWh batteri i den kraftige Model S. I stedet får modellen nye elmotorer, der med ny gearing, nye lejer og forbedret smøring og køling både får flere kræfter og kører længere på en opladning. Den nye elmotorer stammer i øvrigt fra Model 3.
450 km med mindste batteri
I den anden ende af modelprogrammet genindfører Tesla standardudgaver med mindre batterier. Det er ellers ikke lang tid siden, at Tesla droppede dem, men med mere effektive motorer er de mindre batteripakker igen blevet relevante: Selv med det mindste batteri er en Model S således i stand til at køre 450 kilometer på en opladning.
Faceliftet tager også fat på kritikken af bilernes til tider meget kontante affjedring – især på den store Model X: Tesla har selv udviklet nye, adaptive støddæmpere og den tilhørende software, der gør det muligt at opdatere affjedringen over nettet.
En anden vigtig nyhed er reduceret ladetid. Med opdateringen kan Model S og X fremover lades med 145 kW på anden generation af Teslas egne ladestandere. Når tredje generation af ladestanderne med 200 kW snart introduceres, er S og X også klar på endnu hurtigere opladning af batterierne.
Kosmetisk ændres der hverken på Model S eller X. De opdaterede udgaver kan bestilles på nettet nu.