Data fra et amerikansk forsikringsselskab viser, at Tesla-ejere optræder oftest i statistikken. Konklusion: Tesla-ejere er dårlige bilister.
Tesla-ejere er nogle ulykkesfugle. Det amerikanske forsikringsselskab LendingTree har analyseret data fra 2024 og fundet frem til de bilmærker, som selskabet oftest er i kontakt med. Og her træder Tesla-ejerne frem på en kedelig førsteplads. De er de dårligste chauffører, når statistik for ulykker, kørsel i påvirket tilstand, hastighedsovertrædelser og antallet af bøder er samlet.
LendingTree-statistikken kan hermed udpege, som selskabet selv udtrykker det, de “værste chauffører”. Og det er altså Tesla-ejerne. Samlet set i alle fire kategorier havde Tesla-chauffører i USA 36,94 hændelser pr. 1.000 chauffører i 2024.
Udgiften kan stige
I LendingTree-analysen har man også kigget på de enkelte kategorier. Tesla-chaufførerne optræder oftest i ulykkesstatistikkerne – tallet er 26,67 hændelser pr. 1.000. Høj hastighed og ulykker hænger tæt sammen, og forsikringsselskabet peger på det faktum, at selv den billigste Tesla er i stand til at accelerere fra 0 til 60 mph (miles i timen) på under seks sekunder.
Udgiften til forsikring påhviler først og fremmest den enkelte bilejer. Men forsikringsselskabet antyder, at når et mærke som eksempelvis Tesla optræder markant oftere i de kedelige statistikker, så kan selskabet blive nødt til at hæve priserne generelt for alle forsikrede Teslaer.
Når det kommer til kørsel i påvirket tilstand, ligger Tesla på tredjepladsen med 2,23 hændelser pr. 1.000 chauffører. Hvis man vil nærstudere de amerikanske tal, så klik på linket her til LendingTree.
Af redaktionen