Norske Tesla-ejere vinder retssag, og det er en sejr for Tesla-ejere i Danmark. Steen Andersen er på vegne af 400 Model S-ejere optimist.
En opdatering i 2019 forlængede pludselig ladetiden på de første årgange af Tesla Model S. Det førte til en retssag. Som Hvilkenbil har beskrevet, fik fire Model S-ejere i Norge forleden den norske landsrets ord for, at Tesla skal betale erstatning for forringelsen af produktet.
Den dom er danske Steen Andersen meget tilfreds med. Han købte sin Tesla Model S i 2015. Den nye elbil var ikke just billig, men den var på det tidspunkt den eneste elbil, der kunne køre langt på en opladning og tilmed lade rimelig hurtigt i Teslas Superchargere. Og det var vigtigt både i forbindelse med hans arbejde og i fritiden.
I 2019 fik Steen Andersen i lighed med andre Model S-ejere af årgangene 2013-15 en meddelelse om, at der var en såkaldt ‘over the air’-opdatering til rådighed. Da det netop var en opdatering, takkede han ja, og bilen blev opdateret.
Ved første besøg i en Tesla Supercharger viste det sig imidlertid, at der ikke var tale om en opdatering.
Hvor Steen Andersens røde Model S hidtil havde ladet batteriet fra 10 til 80 procent af kapaciteten på 30 minutter med en gennemsnitlig ladeeffekt på 110-120 kW, tog det pludselig 50 minutter. Ladeeffekten faldt efter få minutter til 70 kW, og selv i sommervarmen bad bilen om at få forvarmet batteriet. Hvilket den ikke havde gjort tidligere.
Blev ikke oplyst
Steen Andersen fortæller til Hvilkenbil, at Tesla-ejerne ikke blev spurgt, om de ville acceptere, at ladeeffekten på deres Model S med opdateringen ville blive nedsat og ladetiden dermed blive forlænget.
Flere Model S-ejere med præcis samme problem fandt sammen. På et tidspunkt fik de fat i en Model S-ejer, som ikke havde fået opdateringen, og de mødtes på Teslas Supercharger-station i Hedensted.
Her blev den ikke-opdaterede Model S ladet op fra 10 pct., og det gik, som det skulle. Derefter kørte man en lang tur i bilen, så batteriet igen var nede på de 10 pct. Inden man igen koblede bilen til superchargeren, blev Teslas ‘over the air’-opdatering downloadet.
Ved den følgende opladning var ladeeffekten nedsat.
“Betydelig” forlængelse af ladetiden
I 2020 indledte de norske Model S-ejere deres kamp mod Tesla. Turen gennem retssystemet har været langvarig. Men næstsidste retsinstans, Borgarting lagmannsrett i Oslo, svarende til landsretten i Danmark, giver altså de fire Model S-ejere medhold i, at ladetid er en central egenskab ved Teslas biler, og at den forlængede ladetid på mere end 20 pct. efter softwareopdateringen må “anses for at være betydelig”.
Tesla skal efter lagmannsrettens dom betale en erstatning på 50.000 kroner (32.000 danske kroner) til hver af de fire sagsøgere. Plus de sagsøgtes sagsomkostninger på 4,8 millioner kroner (3,1 mio. danske kroner).
Hvilkenbil har spurgt Tesla, om dommen i Norge giver anledning til overvejelser. Maria Lantz, der har titlen Senior Manager, Content and Communications, for Danmark, Sverige og Finland, ønsker ikke at kommentere.
Høyesterett i Norge kan tage sagen op, hvis Tesla anker, og hvis Høyesterett i så fald vurderer, at afgørelsen har tilstrækkelig principiel betydning.
Erstatning på 100.000 kr.
Da dommen i Norge således går Tesla-ejernes vej, er Steen Andersen optimist i forhold til sagens videre forløb i Danmark.
I 2021 blev der ved retten i Hillerød indledt et gruppesøgsmål mod Tesla. Steen Andersen er talsmand for de 400 danske Model S-ejere, og de er repræsenteret af advokat Torsten Pedersen fra Advokathuset i Birkerød.
Torsten Pedersen siger til Hvilkenbil, at i og med at det danske og det norske retssystem minder meget om hinanden, øger det sandsynligheden for, at man i Danmark vil skele til den norske afgørelse.
“Jeg har troet på det hele tiden,” siger Steen Andersen, som fortæller, at man i gruppesøgsmålet går efter en erstatning på 100.000 kr. pr. bil.
Delvist for værdiforringelsen og delvist for den store ulempe, som længere ladetid har medført og stadig medfører for de berørte Model S-ejere.
Eller Tesla kan levere et nyt batteri.
Steen Andersen regner med, at retten i Hillerød efter dommen i Norge snart indkalder til et retsmøde. Han håber, at Tesla vil være interesseret at indgå et forlig frem for at køre sagen igennem retssystemet.
Af redaktionen
Jeg vil ønske, at vi kunne købe en batteri-opgradering i Europa, som man kan i USA. 50k for at gå fra 80kw til 100kw.
Hej Steen Andersen
Er man automatisk med i denne retssag imod Tesla, hvis man ejer en Tesla model S fra 2015? Eller skal man melde sig til denne? Jeg ejer model S fra 2015, helt fra ny af.
Mvh Ebrahim
Hej Steen
Jeg har præcis samme spørgsmål som Ebrahim har stillet…skal man kontakte dig eller?
Tak på forhånd
Mvh hakki
Hej Steen
Jeg har præcis samme spørgsmål som Ebrahim og Hakki har stillet…skal man kontakte dig eller?
Tak på forhånd
Hilsen kurt winkel
Hej
Tak for jeres interesse.
Det nuværende gruppesøgsmål kan man ikke tilslutte sig, men advokat Torsten Pedersen, Advokathuset i Hillerød, tager gerne imod Model S-ejere, der vil deltage i næste søgsmål. Som alt andet lige bliver lettere at gennemføre, da forarbejdet er gjort.
Kontaktinfo: Advokathuset i Birkerød, Teglporten 3, 1., 3460 Birkerød.
Email: [email protected]
Telefon: 4581 4589 / 4581 2800
Bedste hilsener,
Morten Kjeldsen
Lugter lidt af at man vil forlænge batteriets levetid, så det først klapper sammen efter garantien udløber 🙂
Super info, tusind tak for det, vh Jesper