Tesla giver de aldrende topmodeller Model S og X et beskedent facelift med bedre aerodynamik, længere rækkevidde og nyt hjuldesign.
If it ain’t broke, don’t fix it…
Hvis det ikke er i stykker, så lad være med at fikse det, lyder et amerikansk mundheld. Det kan de tilsyneladende godt lide hos Tesla, hvor topmodellerne Model S og Model X kører videre på henholdsvis 13. og 10. år.
Siden har Tesla finpudset enkelte detaljer, men begge biler står grundlæggende, som da de første gang blev præsenteret. Det siger en del om både designet og teknologien. Dengang i 2012 var især Model S en fuldkommen suveræn elbil, der var langt hurtigere og kunne køre meget længere end alt andet elektrisk. Smuk var den tilmed, mente mange. Og selv om design er en smagssag, tør vi godt mene, at Model S er ældet med usædvanlig ynde.
Se godt efter…
Men 13 år er nærmest et helt århundrede i bilindustriens hektiske og konkurrenceprægede verden. Det må selv Tesla erkende, og giver nu Model S og X endnu en make-over.

Man skal se godt efter, for det beskedne facelift kunne godt kandidere til titlen som verdens mindste. Tjek selv billederne af Model S her i toppen. Feinschmeckere vil måske opdage, at fronten på samme tid er vinklet mere indad som på gamle BMW-modeller – og samtidig har fået en mere markant ’underlæbe’, der omvendt peger mere frem, jo længere den kommer ned mod vejen.
Otte km længere rækkevidde
Sammen med en mere effektiv hæk-diffusor, der leder luften væk bagtil, skal det ifølge Tesla gøre Model S mere stabil ved høj fart. Nye hjul i nyt design er også mere vindglatte, men vi taler ultrafine forbedringer her. Alt i alt er rækkevidden blevet forøget med omkring otte km.
Bedre aerodynamik og aktiv støjdæmpning skal reducere støj i kabinen. Nye bøsninger og små ændringer i hjulophæng skal forbedre kørekomforten. Det samme gælder et ekstra frontkamera, der kigger efter ujævnheder og på millisekunder justerer undervognen efter dem, inden hjulene rammer kloakdæksler, revner eller andre forhindringer.
Endelig tilføjer ambiente-belysning i kabinen lidt hygge a la de nyeste udgaver af Model 3 og Y. Der er også kommet en ny farve på paletten; Frost Blue.
5.000 dollars dyrere
Det er det. I USA lægger de små forbedringer 5.000 dollars til prisen – godt 32.000 kr. Herhjemme optræder de forbedrede udgaver af Model S og X endnu ikke i den danske konfigurator, men de er helt sikkert på vej.
I USA er der en vis skuffelse over det meget beskedne facelift blandt biljournalister. For nylig lovede Teslas chefingeniør Lars Moravy, at Tesla ville give deres aldrende topmodeller ”noget kærlighed”, men det ligner snarere et hurtigt strøg med læbestiften og så hurtigt videre. Formentlig til de selvkørende robotaxier, som Tesla er ved at sætte på gaden i Austin, Texas.

På den måde er Model S og X et eksempel på, at Tesla i dag bruger kræfterne på selvkørende teknologi, kunstig intelligens og robotter i stedet for selve bilerne. Selv mærkets ældste modeller må nøjes med nærmest ubetydelige kosmetiske justeringer.
Salget falder
Intet tyder på, at det hjælper på salget. Tværtimod. Tesla er begyndt at pulje salget af Model S og X med deres Cybertruck, som heller ikke sælger godt, og den kommende el-lastbil, Semi.
I årets først kvartal leverede Tesla 12.881 af disse fire modeller tilsammen. Så er der meget langt op tidligere salgsmål på 100.000 Model S og X årligt.
Det vil det nye facelift af alderspræsidenterne i Tesla-programmet ikke ændre på. Herhjemme er salget nærmest gået i stå. Indtil videre er der i år solgt tre Model S og tre Model X. Så måske burde Tesla genoverveje, om noget faktisk er gået i stykker og trænger til at blive fikset ?