Inden Tesla udviklede Model 3 og Y, skilte de tre kinesiske biler ad. Det lærte Tesla at bruge de samme dele i forskellige biler for at holde prisen nede.
I sidste måned fortalte Xiaomi, der er blandt de mest hypede af alle nye kinesiske elbilproducenter, at de er stærkt inspirerede af Teslas måde at fremstille biler på.
Efter at have købt og skilt tre Tesla Model Y ad for at se, hvordan bilerne var bygget, konkluderede Xiaomi-chef Lei Jun, at Model Y “er en fantastisk bil.”
Tesla har især lært Xiaomi noget om ‘gigacasting’, hvor man fremstiller store dele af bilens karrosseri i ét stykke og brugen af én central computer i stedet for flere små.
Tesla fandt inspiration i Kina
Men inspirationen går også den anden vej, fortæller den tidligere Tesla-præsident John McNeill i et interview med Business Insider.
McNeill var chef for Tesla i 2015 til 2018, da Tesla udviklede Model 3 og Model Y. Som en del af udviklingsarbejdet havde Tesla købt flere kinesiske bilmodeller, som de skilte ad for at se, om de kunne lære noget.
Det kunne de. Selv i 2015, hvor kinesiske biler endnu ikke havde fået et globalt gennembrud.
Samme dele sparer penge
“De kinesiske ingeniører er meget disciplinerede omkring brugen af de samme komponenter under karrosseriet, som kunderne ikke kan de, og det sparer de mange penge på,” fortæller John McNeill.
“Hvis du skiller alle BYD’s biler ad, har de samme vinduesviskermotor, samme varmepumpe, samme ledninger på tværs af alle modeller. Og det er supersmart, for en vinduesviskermotor forandrer eller forbedrer ikke oplevelsen af en bil.”
Andre bilproducenter arbejder også med at bruge de samme komponenter i mange modeller, men ifølge John McNeill tager kineserne disciplinen til “næste niveau”.
“Lærings-svamp”
På det tidspunkt var Tesla en “lærings-svamp”, der bare sugede gode idéer til sig, fortæller John McNeill.
Resultatet blev først Model 3 og derefter Model Y. Selv om der er tale om henholdsvis en lav sedan og en høj SUV, har Tesla-chef Elon Musk tidligere forklaret, at 75 procent af alle dele i de to biler er de ens - fra vinduesviskermotorer til forsæder.
Idéen om at bruge de samme komponenter blev en enorm succes for Tesla. Allerede i 2018, det første fulde produktionsår, solgte Tesla 138.000 Model 3 i USA. Model 3 var simpelthen både billigere og bedre udstyret end konkurrenterne.
Går i ring
Senere blev også Model 3 og siden Model Y også bestsellere i Kina. Hvor altså Xiaomi lod sig inspirere af den samme Tesla Model Y, som var inspireret af datidens kinesiske biler.
Dermed giver John McNeill også en ret god forklaring på, hvorfor kinesiske bilproducenter i dag er kendt for at have den korteste udviklingstid og de laveste produktionsomkostninger. Og hvorfor det i dag især er europæiske bilproducenter, der har travlt med at skille kinesiske elbiler ad for at lære et par tricks eller tre.






