Tesla-salg bliver ved med at falde

Det danske Tesla-salg faldt 42 pct. i august. Nedturen fortsætter for Tesla i det meste af Europa, men der er lyspunkter i Norge og Spanien.

Danske bilkøberes appetit på Tesla er fortsat aftagende. I august solgte Tesla 473 biler herhjemme – 42 pct. færre end august sidste år, viser friske tal fra bilstatistik.dk.

Dermed må den tidligere bestseller nøjes som en placering som det niende mest solgte bilmærke i Danmark. I stedet har VW indtaget tronen som danske bilkøberes foretrukne bilmærke. I august solgte VW 1.835 biler, hvilket dog er en tilbagegang på 15,6 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

VW sidder ikke desto mindre tungt på det danske bilsalg. Koncernens andre mærker som Skoda, Audi og Cupra befinder sig alle i top seks, og især Skoda og Cupra har solid fremgang. Også Mercedes, BMW og Renault har fremgang i top 10, men det er især VW-familien, der nyder godt af den fortsatte nedtur for det danske Tesla-salg.

Optur i Norge og Spanien

Ude i Europa ser det ikke meget bedre ud – også her er tendensen nedadgående for det europæiske Tesla-salg i august.

I Frankrig faldt salget af Tesla 47 pct., i Holland 50 pct. og i Sverige 84 pct. Italien havde en mindre tilbagegang på 4,4 pct. Der findes endnu ikke tal for det tyske Tesla-salg i august.

Opgraderingen af Model Y skulle løfte Teslas salg i år - intet tyder på, at det er lykkedes.

Der er dog også lyspunkter for Tesla i Europa. I Norge steg salget 21 pct. i sidste måned, og i Spanien kunne Tesla notere en fremgang på hele 161 pct. Dog fra et lavt niveau på 549 biler i august sidste år til 1.435 biler i sidste måned.

Både i Norge og Spanien hører det med til historien, at Teslas største konkurrent og verdens største elbilproducent, kinesiske BYD, i sidste måned øgede salget med henholdsvis 218 og 400 pct. I år har BYD indtil videre solgt godt 14.000 biler i Spanien mod Teslas 9.300 biler.

Musk står i vejen

Ifølge brancheanalytikere har Tesla især to problemer: Et aldrende modelprogram, der reelt kun består af to modeller, Model 3 og Model Y, samt utilfredshed med Tesla-chef Elon Musk.

”Det er tydeligt, at Musks indflydelse på mærket er blevet stadig mere polariserende,” siger chefen for Electrifying.com Ginny Buckley til nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Electrifyings seneste analyse siger halvdelen af de adspurgte forbrugere, at Elon Musk afholder dem fra at købe en Tesla.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here