Tesla skærper konkurrencen om lynladning af elbiler

I marts åbnede Tesla sin lynlader nummer 500 i Danmark.

Med lynlader nr. 500 i Danmark åbner Tesla sine ladestationer for alle bilmærker. Ekspert hilser øget konkurrence velkommen.

Tesla åbner lynlader nummer 500 i Danmark – og åbner samtidig alle sine 27 lynladestationer for alle bilmærker. Hidtil har enkelte stationer været forbeholdt Tesla-ejere, men nu melder Tesla sig helhjertet ind i konkurrencen om at tilbyde lynladning til Danmarks elbilister.

Et træk, der hilses velkommen af forbrugerorganisationen Forenede Danske Elbilister:

”Hver eneste lynlader har betydning, så det er glædeligt, at Tesla både udvider deres netværk og åbner alle stationer for alle bilmærker. Dermed øger de også konkurrencen med især Clever om at være den største udbyder af lynladere i Danmark. Da Tesla tilmed er billigere end konkurrenterne, er det en positiv udvikling for danske elbilister,” siger elbilekspert og talsmand for Forenede Danske Elbilister, Mads Aarup.

Mens andre store ladeoperatører som Clever, Circle K, OK og Ionity typisk tager fire kroner eller mere pr. kWh i deres lynopladere (150 kW og derover), koster en kWh hos Tesla aktuelt 2,10 kr. for Tesla-ejere, mens alle andre betaler 2,72 kr. Ikke-Tesla-ejere kan dog få samme lave pris mod et månedligt abonnement på 99 kr.

Europas største

Ved at gøre forskel på kunderne, forsøger Tesla på samme tid at give Tesla-ejere en fordel og gøre deres ladeforretning endnu større.

Oprindeligt var Teslas såkaldte Superchargers forbeholdt Tesla-ejere, der endda kunne lade gratis. Siden har Tesla bygget et netværk, der er blevet Europas største. Og den amerikanske elbilproducent har store ambitioner på området: I 2024 skal netværket udvides yderligere, også i Danmark.

Teslas nye V4 lynladere har tre meter lange kabler, så de kan bruges af alle elbiler.

Opladning på Teslas Supercharger-stationer har ry for ikke kun at være billig, men også pålidelig. Tesla hævder at have en tilgængelighed på hele 99,96 procent. Du kan med andre ord regne med, at Teslas ladere virker hver gang. Som noget nyt er Teslas nye V4 superchargere på 250 kW udstyret med længere kabler, så de kan bruges på alle elbiler. Det har tidligere været en udfordring, fordi superchargerne var designet til Tesla, der alle har ladeporten placeret i venstre bagskærm.

Endnu en forretning for Tesla

”Lynladning er blevet en vigtig del af Teslas forretning. Oprindelig byggede de ladestationer, fordi de var nødt til det for at sælge deres biler. Det kostede mange penge, men i takt med, at Tesla sælger mange biler og nu har åbnet for andre mærker, har det givet dem endnu et ’forretningsben’ og dermed en fordel. Ikke mindst fordi deres ladestationer har det her ry for at være billige, velfungerende og med mange udtag, så der som regel altid er en ledig stander. Det er helt afgørende argumenter for elbilister,” forklarer Mads Aarup.

Opladning er blevet big business for Tesla, der nu også er begyndt at sælge deres ladestandere til andre operatører.

Variable priser

Lader nummer 500 er en af 12 superchargers, der nu er åbnet på Teslas nyeste ladestation i feriebyen Søndervig ved Ringkøbing midt på den jyske vestkyst.

Teslas Supercharger-station består typisk af 12-20 ladere, der yder mellem 150 og 250 kW. På de nye V4-ladere, der benyttes i Søndervig, kan der både betales med Teslas app og senere også trådløst med betalingskort.

Modsat konkurrenterne har Tesla variable priser. 20 timer om dagen, mellem kl. 20 og 16 og dermed uden for spidsbelastningen af elnettet, koster strømmen mindre. På den måde håber Tesla at fordele presset på ladestationerne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here