Tesla taber principiel retssag om nedsat ladehastighed

Foto: Tesla Inc.

Tesla i Norge taber retssag ved landsretten i Oslo og skal betale erstatning. Advokat for danske Tesla-ejere ser perspektiver i dommen.

Efter flere års tovtrækkeri gennem retssystemet har fire norske Tesla-ejere vundet en principiel retssag over Tesla. En softwareopdatering i 2019 af deres Model S betød længere ladetider, og Borgarting lagmannsrett i Oslo, svarende til landsretten i Danmark, har nu fældet dom: 

Tesla skal betale en erstatning på 50.000 kroner (32.000 danske kroner) til hver af de fire sagsøgere. Plus de sagsøgtes sagsomkostninger på 4,8 millioner kroner (3,1 mio. danske kroner).

De fire Tesla-ejere var eller er i besiddelse af en første-generations Model S – det vil sige årgang 2013-15 – som Tesla i Norge solgte 9.874 af. Dommen fra lagmannsretten kan betyde, at andre norske Model S-ejere vælger at sagsøge Tesla.

Positivt for søgsmål i Danmark

En tilsvarende sag har kørt i Danmark siden sommeren 2021, da der ved retten i Hillerød blev indledt et gruppesøgsmål mod Tesla. De danske Model S-ejere er repræsenteret af advokat Torsten Pedersen fra Advokathuset i Birkerød.

“Vi ser helt klart positivt på lagmannsrettens afgørelse i Norge. Nu skal jeg nærlæse dommen, og så vil vi bruge den i vores fortsatte søgsmål mod Tesla,” siger Torsten Pedersen til Hvilkenbil.

Advokaten forklarer videre, at da det danske og det norske retssystem minder meget om hinanden, øger det sandsynligheden for, at man i Danmark vil skele ganske kraftigt til dommen i Norge. Og dermed bruge den norske afgørelse i det fortsatte forløb.

Gennem tre retsinstanser

Tovtrækkeriet mellem Tesla og de norske Model S-ejere har kørt i Norges retssystem siden 2020. Dengang klagede 31 Tesla-ejere til Oslo forliksråd, der er den laveste, civile retsinstans. Forliksrådet afgjorde, at de 31 Tesla-ejere hver skulle have et nedslag i købsprisen for deres Model S på 130.000 norske kroner (83.000 kr.).

Tesla ankede til tingretten (byretten), som frifandt Tesla. Derefter besluttede fire af ejerne at anke til lagmannsretten, hvor de altså nu har vundet. Som i Danmark findes der i det norske retssystem endnu en instans, Høyesterett. Den kan beslutte at tage sagen op, forudsat at Tesla anker, og forudsat at Høyesterett vurderer, at afgørelsen har tilstrækkelig principiel betydning.

En vigtig dom
Foto: Tesla Inc.

De norske Tesla-ejere har fået økonomisk og juridisk bistand af Forbrukerrådet. Herfra er konklusionen, at det selvfølgelig er klart, at “en virksomhed, som sælger et produkt, ikke efterfølgende skal gøre produktet dårligere, når de opdaterer det. Det er en grundlæggende forbrugerrettighed”, siger en talsmand for Forbrukerrådet til motor.no.

Hvis det alligevel sker, skal “forbrugerne have økonomisk kompensation. En erhvervsdrivende kan ikke bare ændre egenskaberne ved produkter, som de allerede har solgt og leveret”.

Dobbelt så lang ladetid om vinteren

Problemet med softwareopdateringen af Model S i 2019 var, at ladehastigheden blev forlænget med mere end 20 procent. Advokat Torsten Pedersen fortæller, at de danske Model S-ejere oplevede en nedgang på mellem 20 og 30 pct. Ifølge det norske medie motor.no tager det om vinteren endda dobbelt så lang tid at lade batteriet op end før opdateringen.

Dokumentationen for den nedsatte ladehastighed blev foretaget i Teslas egne Superchargere.

Borgarting lagmannsrett i Oslo ligger til grund for sin dom, at ladehastighed er en central egenskab ved Teslas biler, og den reducerede ladehastighed efter softwareopdateringen må “anses for at være betydelig”.

Tesla begrundede softwareopdateringen, som medførte den reducerede ladehastighed, at reduktionen skete for at sikre en øget levetid for batteripakken. Samtidig skulle opdateringen øge sikkerheden, da Tesla mente, at der ellers ville kunne opstå brande i batteripakkerne.

Tesla i Danmark har ikke ønsket at kommentere på de mulige følger af dommen i Norge.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here