TEST: 3 cylindre klæder ærlige Citroën C3

BILTEST: Den næstmindste Citroën C3 er en fransk folkevogn med enkle løsninger, som man kommer til at holde af – især til prisen.

Hvilken bil?
Tredje aftapning af Citroën C3, der blev introduceret i 2002, er en forhjulstrukket hatchback med 5 døre. Den franske folkevogn med de runde former har i foråret 2013 fået et facelift af blandt andet fronten med LED-lygter samt en finpudsning af interiøret. Vi tester her Citroën C3 1,2 VTI med ’Seduction’-udstyr og den nyudviklede 3-cylindrede benzinmotor, der yder 82 hk.

Vidste du at?
VTI-benzinmotoren er udviklet af PSA-koncernen og bruges derfor i en række Citroën og Peugeot-modeller, hvor dens vigtigste opgave er at sænke brændstofforbruget. Det er ikke billigt, når man slipper en hær af ”motorcreateurs” løs. Pris for udviklingen af motoren, der også omfatter en mindre udgave på 1,0 liter med 68 hk er 717 millioner…euro. Altså cirka 5,3 mia. kroner! Til gengæld har koncernen udtaget 52 patenter på motoren – heraf alene 17 på topstykket, oplyser Citroën.

Hvordan er førerpladsen?

Ved første øjekast virker førerpladsen lidt kedelig – ikke mindst efter Citroën-standard. Men ret hurtigt bliver man glad for arbejdspladsen, der er enkel og overskuelig.

Instrumenterne sidder lige i øjet og rattet kan justeres i både højde og længderetning. Førersædet giver god støtte, gearskiftet er præcist og styringen går let som en leg i byen – alligevel er retningsstabiliteten på motorvejen excellent. Men kan vi ikke få lidt bedre fralæggeplads og et armlæn mellem forsæderne, s’il vous plait?

Hvordan opleves kabinen?
Den boble-agtige form giver kabinen god rummelighed for bilens størrelse, og den byder også reelt på fin plads for klassen. Akselafstanden er 247 cm og pladsen på bagsædet OK, selv med en langbenet chauffør. En smart detalje er ’udhulning’ af instrumentbrættet i passagersiden, der betyder, at forsædepassageren kan rykke langt frem og give plads til en meget langbenet på bagsædet bag. Testbilen har såkaldt Zenith-forrude til 8.900 kr., der giver enorme mængder udsyn og lys. Den må du ikke snyde dig selv for!

Er sikkerheden i orden?
Den faceliftede Citroën C3 er ikke testet i Euro NCAP-testen, men har fået overført de fire stjerner fra den tidligere udgave, der blev testet i 2009. Sikkerheden for fører og passagerer er samlet set OK, men trods den nuttede form er C3 hård ved fodgængere. Om fodgængersikkerheden er forbedret med den ændrede front vides ikke. Se mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Det kan siges kort; C3 kører forførende. Det hele fungerer så velsmurt, at man nærmest glemmer, man kører. Nogen sprinter bliver den 3-cylindrede motor aldrig, men den følger kvikt med i bytrafikken og på motorvejen er motoren så afdæmpet, at det er en fornøjelse. Retningsstabiliteten er i top – man behøver stort set ikke korrigere.

Hvordan er motoren?

Den 3-cylindrede motor er perlen i C3. Den trækker godt fra lave omdrejninger uden at gøre væsen af sig. Ved marchhastighed på motorvejen cruiser den afslappet og afdæmpet af sted, uden at man savner et 6. gear og uden at trætte chaufføren.

Forbruget er lavt – 22,2 km/l i teorien. I testen, hvor der var meget motorvejs- og bykørsel, lå forbruget lige under 16 km/l. Man kan sagtens nå højere op. (Den svagere 1,0 liters udgave klarer sig væsentligt dårligere i søsterbilen Peugeot 208 – læs testen her).

Passer prisen?
Ja – godt og vel endda. Citroën C3 1,2 VTI ’Seduction’ er nedsat 10.000 kroner i forhold til tidligere på året til 143.580 inkl. levering – det gør den til et stærkt køb i klassen. Trods den gode pris flotter Citroën sig med standardudstyr som for eksempel aircondition, køling i handskerum, læderrat, nedfældeligt bagsæderyglæn, varme i forsæderne, fjernbetjent centrallås og fartpilot-/fartbegrænser.

Er der alternativer?
C3 1,2 VTI ’Seduction’ må tage kampen op med mange andre gode minibiler – blandt andet en anden C3. Nemlig en diesel med 70 hk, der er 10.000 kroner dyrere, men kører godt fem kilometer længere på literen til en lavere brændstofpris. Kører man rigtig mange kilometer er det værd at overveje. Men Kia Rio med den trygge 7 års garanti og Hyundai i20 er de eneste i klassen til for alvor at udfordre C3 på prisen. Læs også tests af 3 konkurrenter:
Fantastiske Ford Fiesta ; Kia Rio slår knock-out i Polo-klassen ; Renault Clio forfører med stil og komfort

KONKLUSION:
For: Dejlig motor, letkørt, pladsforhold, udstyr.
Imod: Ikke start/stop, kun to års garanti (ekstra kan tilkøbes)
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Citroën C3 med den nye 3-cylindrede benzinmotor viser sig at være et forførende bekendtskab. Ikke med fancy franske påhit, men med ærlige løsninger og gode køreegenskaber. En vellykket pakke til en stærk pris, der gør C3 til et rummeligt alternativ til flere af de populære mikrobiler.

FAKTA: Citroën C3 1,2 VTI ’Seduction’
Vejl. pris, inkl. lev.: 143.580 kr.
Anslået kontantrabat:*5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l  (A+)
Forbrug i test: 15,8 km/l (primært by- og motorvejskørsel)
Længde/bredde/højde: 394/173/152cm
Bagagerum (min/max): 300/-  liter
Vægt: 1140 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter, benzin
Effekt: 82hk/118 Nm
0-100 km/t: 12,3 sek
Topfart: 174 km/t

Særligt standard udstyr (Seduction):
Aircondition, køling i handskerum, læderrat, nedfældeligt bagsæderyglæn, varme i forsæderne, fjernbetjent centrallås og fartpilot-/fartbegrænser. Testbilen havde derudover Zenith forrude til 8.900 kr. samt Pack City udstyrspakke til 3.500 kr. (el-indfoldelige sidespejle med varme, autostop og quickkontakt på elruder for og elruder bag med børnesikring samt baksensor).
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

4 Kommentarer

    • Hej Anders. Ja, så hedder modellen ETG, hvilket dækker over et såkaldt robotgear, der egentlig er en manuel gearkasse, men med automatisk kobling. Du kan med andre ord vælge mellem fuldautomatik eller at skifte selv med gearstangen eller små kontakter bag rattet. Meningerne om robotgear har altid været delte, fordi de ofte laver nogle lidt ‘nikkende’ gearskift. Til gengæld sluger de ikke motorkraft som traditionelle automatgear med omformer. ETG er nyeste generation og med lidt tilvænning vil jeg mene, at det skifter udmærket – men prøv det selv, det er i sidste ende en smagssag. Merprisen er dog 20.000 kr. MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk

  1. I nævner selv Kia Rio som en tæt konkurrent. I en face off – Rio mod C3 – hvilken én ville vinde på komfort og motorkraft?

    • Hej Karina
      Det bliver et tæt opløb – der i sidste ende må afgøres af din personlige smag. Begge biler giver meget værdi for pengene, og vi har svært ved udpege en klar favorit for dig. Vi vurderer de to sådan her: Kia Rio har mere plads – især på bagsædet – og hele 7 års garanti. Citroën C3 er efterhånden en ældre konstruktion, men den trecylindrede motor med 82 hk er omvendt mere moderne end Rio’s og kørekomforten er fin. Normalt vil vi gerne foretage et klart valg, men her ligger bilerne så tæt, at vi vil opfordre dig til en prøvetur i begge biler. Så tror vi til gengæld, at du relativt let kan beslutte dig – hvad angår design, mekanisk oplevelse og den ‘bil-filosofi’ bilerne er udviklet efter, er der nemlig forskel på, hvordan man oplever koreanske Rio og franske C3. God jagt, Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here