BILTEST: Peugeot 3008 overbeviser med flot design, velfungerende mekanik og især en nyskabende og indbydende kabine. Prisen rykker dog også opad.
Hvilken bil?
Med anden generation af 3008 satser Peugeot helhjertet på den populære crossover-klasse, hvor designet udstråler barsk firehjulstrækker, men teknikken i virkeligheden er baseret på en forhøjet udgave af en almindelig personbil, i dette tilfælde Peugeot 308. Biltypen er den hurtigst voksende i verden lige nu, og skal både øge salget og positionere Peugeot som fuldgyldigt, fransk alternativ til tyske mærker som VW og Opel. Her tester vi udgaven med 1,6 liters dieselmotor med 120 hk og mellemste Allure-udstyr til 354.000 kr. inkl. levering. Peugeot 3008 fås fra 284.000 kr.
Vidste du at?
Peugeot 3008 står på den nye EMP2-platform, der også er grundlaget for andre modeller i PSA-koncernen som Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso og som har barberet godt 100 kg af vægten på den tunge forgænger. Der er flere på vej, for tyske Opel har købt sig ind i projektet og vil basere en kommende 3008-konkurrent på samme platform; den får navnet Grandland X.
3008 ligner allerede en solid succes for Peugeot: Forhåndsinteressen for den velproportionerede franskmand er enorm, og i slutningen af 2016 vandt 3008 titlen som ‘Årets Bil i Danmark’ for næsen af Alfa Romeo Giulia.
Hvordan er førerpladsen?
Intet mindre end magnifique. 3008 er den første Peugeot med det såkaldte i-Cockpit, der fremover skal være i alle Peugeot-modeller og er karakteriseret af et ekstremt lille rat, der er placeret under digitale instrumenter. I 3008 sidder de i en 12-tommer bred skærm, der også kan vise navigation midt i dit synsfelt og i øvrigt ændre udseende efter behov. Øverst på midterkonsollen sidder en iPad-lignende trykfølsom skærm, der bl.a. styrer radio og ventilation. Et mindre klaviatur af trykknapper i aluminium giver direkte adgang til menuerne.
Bortset fra at softwaren reagerer lidt langsomt, fungerer i-Cockpit fremragende og giver 3008 en både lækker og futuristisk atmosfære.
Hvordan opleves kabinen?
Peugeot – og søsterbilerne fra Citroën – er efterhånden de eneste biler på markedet, hvor man fortsat oplever ‘gorilla-syndromet’; altså at du grundlæggende sidder tæt på pedalerne men langt fra rattet. Justeringsmulighederne er dog så gode, at de fleste chauffører vil kunne indrette en god kørestilling, men det kan ske på bekostning af benpladsen på bagsædet. Bagude er bagagerummet både stort og regulært. Trumfkortet er dog i-Cockpittet, der ikke blot får konkurrenterne til at se kedelige og gammeldags ud, men også fremstår i en lækker finish. Sammen med detaljer som knapper i aluminium og indlæg i instrumentpanelet af stof er det med til at rykke opfattelsen af Peugeot en klasse op.
Er sikkerheden i orden?
Peugeot 3008 blev crashtestet af Euro NCAP i september 2016. Her klarede Peugeot 3008 sig relativt godt og fik topkarakteren fem stjerner. Den franske crossover får dog et hak i sin markante tud for en overraskende høj belastning af førerens brystkasse i frontaltesten. Til gengæld er 3008 den første Peugeot med automatisk nødbremse som standard. Sikkerhedsassistenter som kollisionsadvarsel, træthedsovervågning, vejbaneassistent og skiltegenkendelse er også standard, mens blindvinkel-assistent og aktiv vejbaneassistent følger med fra midterste udstyrsniveau, Allure. Læs mere om crashtesten hos euroncap.com
Hvordan kører den?
Som alle andre crossovers kan 3008 ikke køre fra lidt flere kilo på sidebenene og et højere tyngdepunkt. Sammenlignet med den teknisk tilsvarende Peugeot 308 mærkes det i form af lidt mindre villighed og større krængning i sving.
For at begrænse de typiske crossover-unoder, er affjedringen strammet op, hvilket til gengæld giver lidt uro på skarpe ujævnheder. Du sætter med andre ord lidt til på køreegenskaberne ved at ‘gå op’ i en crossover.
Sammenlignet med klassekammerater som Nissan Qashqai, Renault Kadjar og Seat Ateca, placerer Peugeot 3008 sig i midterfeltet med et fornuftigt kompromis mellem komfort og relativt kontante køreegenskaber.
Hvordan er motoren?
Peugeots 1,6 liters HDI-dieselmotor er en gammel kending, men den er fortsat blandt de bedre og f.eks. mere omdrejningsvillig og kultiveret end den tilsvarende 1,6 TDI fra VW-familien. Ydelsen er løftet til 120 hk og et moment på hele 300 Nm. Uden ligefrem at sætte ild til den 1.500 kg tunge Peugeot 3008, gør det dieselmotoren til en harmonisk oplevelse, godt hjulpet af en manuel gearkasse, der skifter mere præcist, end vi er vant til hos Peugeot. Vi nåede et snitforbrug på 18,2 km/l, hvilket isoleret set er godkendt, men rigeligt langt fra løfterne i brochuren om mere end 26 km/l.
Passer prisen?
Uden at være direkte dyr, kan prisen vise sig at være Peugeot 3008’s største udfordring. Lækkerier som i-Cockpit og de mange sikkerhedsassistenter kommer nemlig ikke gratis, men løfter Peugeot 3008 op i samme luftlag, hvor vi finder konkurrenter fra mærker som VW og Honda. Spørgsmålet er, om bilkøberne følger med derop? Nærstuderer man 3008-priserne er udstyrsniveauet dog højt – og så tror vi, at Peugeot har et trumfkort når det gælder design og indretning:
3008 fremstår frisk, lækker og nytænkende i en bilklasse, hvor det vælter ind med købestærke kunder. Det skal nok sikre en vis fanskare hos et stilbevidst publikum.
Er der alternativer?
Ja, og der kommer hele tiden flere til. Her og nu har Peugeot 3008 især disse fire konkurrenter: Seat Ateca 1,6 TDI Style har mindre udstyr, men kører en tand bedre og er billigere til 321.000 kr. Honda CR-V 1,6 Comfort til 354.000 er ikke for ingenting en slags Godfather i crossover-klassen, og byder på mere plads til samme pris. VW Tiguan 2,0 TDI 115 hk Trendline er dyrere og langt mere skrabet til 386.000 kr., men også mere rummelig og komfortabel. Endelig matcher klassens bestseller, Nissan Qashqai, Peugeot 3008 på både udstyr, pris og præstationer i versionen med 130 hestes dieselmotor og N-Connecta udstyr til 344.000 kr. For mange vil det være et spørgsmål om stil, og her står 3008 stærkt.
Konklusion:
For: Stil, indretning og finish i topklasse.
Imod: Bagsædeplads og pris.
Hvilkenbil siger:
Design, indretning og byggekvalitet er gennemført eksekveret i 3008, der fremstår som det mest lækre og nytænkende indslag i den brandvarme crossover-klasse. Der findes mere rummelige og velkørende rivaler til prisen, men er du til gennemført stil inde og ude, er 3008 et hit.
Læs også tests af konkurrenterne:
Højbenet Ateca holder jordforbindelsen
Let på tå i velskabte Kia Sportage
Knapt nok flyvefærdig Renault Kadjar
Nissan Qashqai rammer plet igen
Honda CR-V bedst med ny diesel
FAKTA: Peugeot 3008 Allure 1,6 Blue HDI
Vejl. pris, inkl. lev.: 354.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: 18,2 km/l
Længde/bredde/højde: 445/184/162 cm
Bagagerum (min/max): 591/1.670 liter
Vægt: 1.500 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 120 hk/300 Nm
0-100 km/t: 11,2 sek.
Topfart: 189 km/t
Særligt standard udstyr (Allure):
19″ aluminiumsfælge, LED-kørelys for og bag, automatisk op- og nedblænding, USB-stik og Bluetooth, 2-zone klimaanlæg, 12,3 tommers digital instrumentering, 8 tommers trykfølsom betjeningsskærm, multijusterbart læderrat med betjening af radio og fartpilot, regnsensor, kørecomputer, el-sidespejle, elruder for og bag, sædevarme for, splitbagsæde, p-sensor for og bag, bakkestart, vognbaneassistent, automatisk nødbremse, kollisionsadvarsel og start-stop automatik.
Metallak: 9.000 kr., 3D navi: 21.000 kr., adaptiv fartpilot: 9.500 kr., trådløs opladning af mobil: 2.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)