Test: Kia EV9 – elgiganten

BILTEST: Fem meter lange Kia EV9 med plads til syv er stor til danske forhold. Men har du brug for pladsen, imponerer den på flere områder.

Hvilken bil?

Kia EV9 er den hidtil største bil på Kias fine E-GMP-platform, der stadig er topmoderne med 800 volts teknologi og hurtig opladning. Med en længde på fem meter og en bredde på to, sætter den elektriske kæmpe-koreaner de fleste biler i skyggen.

Hvis du vil være King of the Road med mindst muligt klimaaftryk, er EV9 et godt valg.

Her tester vi basisversionen med baghjulstræk og relativt beskedne 149 kW (203 hk). Udstyrsniveauet hedder ikke desto mindre Premium, og det er ikke et udtryk for oversalg fra Kias marketingafdeling. Du skal virkelig være krævende for at savne udstyr, så de fleste kan med fordel shoppe basisudgaven her til 600.000 kr.
Vil du have mere power og træk på alle fire, er det til gengæld billigt. Merprisen for en ekstra elmotor og en samlet ydelse på 282 kW (384 hk) er blot 40.000 kr. Til gengæld falder rækkevidden fra 563 til 512 km.  

Vidste du at?

EV9 er også den første model i Kias nye kasse-design med lige linjer og næsten lodrette flader. Det ser bedre og mere moderne ud i virkeligheden, end det lyder. Der er noget skulpturelt over det nye formsprog, som også kommer i nye og mindre Kia-modeller som EV3 og EV5. Kia gør egentlig bare en dyd ud af den herskende SUV-mode, og forsøger ikke at camouflere dem som coupéer eller gøre det mere sportslige. Hvilket en SUV jo alligevel aldrig bliver.
Kia er en del af Hyundai-koncernen, der har været blandt de første til at satse helhjertet på elbiler. Det giver sig bl.a. udslag i, at Kia og Hyundai – sammen med kinesiske Xpeng – stadig er de eneste, der tilbyder 800 volt teknologi blandt mainstream-mærkerne.

Hvordan er førerpladsen?

Med udsigt til en kølerhjelm på størrelse med et otte personers spisebord, to skærme og et utal af knapper i det fire-egede rat, er du aldrig i tvivl om, at du er kaptajn på et stort fartøj.
Du sidder glimrende i det eljusterbare førersæde og lærer hurtigt at sætte pris på genvejstasterne i både rat og instrumentpanel. Det digitale speedometer er overskueligt og infotainmentskærmen hurtig og skarp. Et tredje, separat display mellem speedometer og masterskærm giver direkte adgang til justering af klimaanlægget. Det er en betjeningsvenlig detalje, selv om rattet og din højre hånd skjuler noget af displayet. Store vippekontakter i midterkonsollen redder noget af fejlplaceringen.
Genvejstaster graveret ned i midterkonsollen, er en lækker designdetalje. Desværre kræver de et enormt tryk med fingeren og afgiver et højlydt klonk. Altså stik modsat lette tryk og swipes på skærmen lige oven over. Det er lidt skizofrent og kræver tilvænning.

Hvordan opleves kabinen?

Kolossal! Kia EV9 er født som elbil, så den står på en bund, der er flad som et skateboard. Der er altså ingen kardantunnel til at hugge plads, og da elmotorer fylder væsentligt mindre end fossil-ditto, er pladsudnyttelsen effektiv. Her er overdådig plads på 1. og 2. række, og selv på 3. række kan voksne finde sig til rette, hvis 2. sæderække køres lidt frem. Adgangen er også i orden, fordi de port-store sidedøre åbner helt op og 2. række både kører frem og op, når der skal passagerer ind og ud bagerst i bilen.
Alligevel er her stadig god plads til bagagen. Det er overbevisende – også fordi 3. sæderække er eldrevet, så du kan køre sæderne op og ned i gulvet efter behov.
Finish og kvalitetsindtryk er i orden uden at nå premium niveau. Det handler dog mest om, at den udprægede brug af musegrå plast i kabinen gør den koreanske kæmpe lidt selvudslettende. Interiøret matcher ikke helt det monumentale karrosseri. Der i øvrigt imponerer med små spalteåbninger og høj præcision. Det er helt Lexus-agtigt.

Er sikkerheden i orden?

Kia EV9 blev crashtestet af Euro NCAP i 2023 og slap fra testen med en samlet topkarakter på fem ud af fem stjerner.
Kabinen forblev stabil i mødet med muren, hvor NCAP dog registrerede en vis belastning af passagernes brystkasse på bagsædet. I pæletesten, hvor bilen glider sidelæns mod en jernpæl med 29 km/t, blev chaufførens brystkasse udsat for en moderat belastning.
Ikke overraskende kan den enorme EV9 være hård ved bløde trafikanter – de risikerer især at slå sig på kanterne af den høje kølerhjelm.
EV9 har et væld af aktive sikkerhedsassistenter, der alle fungerer godt. Den automatiske nødbremse opfanger f.eks. børn, der løber ud bag parkerede biler og personer, der går i rabatten. Vi er især begejstrede for blindvinkelassistenten, der ikke blot advarer med lys og lyd, men viser et billede af den blinde vinkel i speedometeret, når du aktiverer blinklyset.
Læs mere hos Euro NCAP. Se også videoen her.

Hvordan kører den?

Som bilernes svar på en supertanker. Fair nok når fartøjet er fem meter langt og badevægten gisper 2,5 tons før passagerer og bagage har boardet rumfartøjet.
Styringen er en smule upræcis og skuden duver og gynger lidt, hvis du kører friskt til. Men det lægger EV9 alligevel ikke op til. Den er i sit es på de lange stræk på motorvejen, hvor kun lidt vindstøj og rummel fra de enorme 19-tommer dæk koster en smule på komfort-kontoen. Det samme gælder affjedringen, der egentlig er blød og venlig, men sætter hårdt mod hårdt på skarpe ujævnheder. Her mærker man, at Kia EV9 trods størrelsen og udstrålingen trods alt ikke er en luftaffjedret Range Rover. Igen, det er fair nok til prisen, og EV9 skal ikke bedømmes på sine evner til at tackle kurver og frostskader på små sogneveje. Her er kæmpen ude af sit element som en sværvægtsbokser på en racercykel. Det er som storfamiliebil på langturen, at EV9 for alvor shiner.

Hvordan er motor og opladning?

Når man ser størrelsen og kummefryserdesignet tænker man, at EV9 ikke kommer langt på strømmen ved motorvejshastighed. Men det gør den.

Vi kørte uden problemer 400 km fuldt lastet med seks granvoksne mænd og tilhørende bagage på motorvej med op til 130 km/t, når det var tilladt. Karrosseriet er mere vindglat, end det ser ud, og kæmpebatteriet på 100 kWh giver helt naturligt en fornuftig rækkevidde. Lad så være, at det vil se anderledes ud i modvind og frostgrader – her skal du være glad for at køre 300 km mellem opladningerne.
Som til gengæld går hurtigt. Her kommer 800 volt teknologien til sin ret. EV9 tager op til 210 kW i lynladeren, og forvarmer du batteriet, kan du sagtens lade 10-80 pct. på 25 min. Det er med til at gøre EV9 til en ægte langtursbil.
Men er 200 hk nok til så meget bil, vil mange sikkert spørge. Ja, selv fuldt lastet savnede vi aldrig overskud. EV9 lægger alligevel op til afslappet kørsel, og det klarer den overbevisende. Du kan sagtens nøjes med basisudgaven og i stedet nyde den ekstra rækkevidde.

Passer prisen?

Både og. På den ene side er 600.000 kr. mange penge, og du kan få mange fine elbiler til samme pris eller mindre. Vores største anke ved Kia EV9 er netop prisen – vi frygter, at 600.000 kr. er i overkanten og vil resultere i et stort værditab.
Omvendt er Kia EV9 bogstaveligt talt i en klasse for sig, når det gælder størrelse og plads. Læg hertil, at Kia har været alt andet end fedtede, da de udstyrede EV9.
Hvis du bare ikke kan få nok, kan du rykke op i GT Line med ALT i udstyr, to motorer og firehjulstræk. Merprisen er 150.000 kr. Selv om den med garanti vil få naboer og venner til påde at udbryde nøj og wauw, er 750.000 kr. så meget for en Kia, at vi vurderer, det vil ende med et betragteligt værditab. Go easy on that, som de siger i USA, hvor EV9 vil være i sit rette element.

Er der alternativer?

Kia EV9 er i en klasse for sig, hvis du vil have en elbil med plads til syv. Men konkurrenterne er på vej i alle størrelser og prisklasser.
Senere i år kommer kinesiske BYD med en opdateret udgave af den store Tang, der også har plads til syv. Pris er endnu ukendt, men vi tør godt love, at den bliver noget billigere end de 600.000 kr. som EV9 koster. BYD lover op til 530 km rækkevidde og mulighed for firehjulstræk.
Er du til bling-bling og Rolls-Royce-look, er kinesiske Hongqi E-HS9 med 396 km rækkevidde og 435 hk til 450.000 kr. nærmest et røverkøb. Prisen gælder dog kun for lagerbiler – ellers er den mindre indlysende 599.000 kr.
Peugeot på vej med e-5008, som ser rigtigt spændende ud. Kommer til efteråret med op til 660 km rækkevidde og priser fra lidt under 400.000 kr.
VW lancerer snart en syv-personers udgave af MPVen ID.Buzz – formentlig til priser lige under 500.000 kr.
Endelig er Hyundai på vej med søsterbilen Ioniq 9, der får nøjagtig samme teknik som Kia EV9.

Konklusion:

For: Overdådig plads, lynladning, velfungerende indretning, komfort.
Imod: Stor til danske forhold, pris.
Hvilkenbil siger:

Kia EV9 er næsten for stor til danske forhold, men har du brug for pladsen og syv sæder, giver vi den vores helhjertede anbefaling. Pladsen er overdådig, indretningen intelligent, betjeningen til at forstå og finishen bundsolid. Og så tager vi hatten af for 800-volt teknologien, der bl.a. giver lynhurtig opladning, og dermed gør EV9 til en kompetent langtursbil. Kia EV9 er på alle måder en kæmpe blandt elbiler.

FAKTA: Kia EV9 Long Range Premium RWD

Vejl. pris, inkl. lev.: 600.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år – 150.000 km
Garanti (batteri): 7 år eller 150.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2023)
Antal airbags: 9
Længde/bredde/højde: 501/198/176 cm
Akselafstand: 310 cm
Bagagerum (min/max): 333/828/2.318 liter + 90 l. frunk
Vægt: 2.503 kg
Anhængervægt: 450/900 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 99,8 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 5,0 km pr. kW
Målt forbrug: 4,3 km pr. kW ved ca. 14-20 gr. vekslende vejr
Rækkevidde: Op til 563 km
Ladeevne: Op til 210 kWh DC, 11 kW AC
Opladningstid: 24 minutter (10-80 pct. ved 210 kW DC), ni timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 149 kW (203 hk) / 350 Nm
0-100 km/t: 9,4 sek
Topfart: 185 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, assistent for sikker udstigning, blindvinkelassistent med kamera, ni airbags inkl. midterairbag, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, LED forlygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 3-zonet klimaanlæg, varme i rattet, varmepumpe, paddles på rattet til rekuperation, p-sensor for og bag samt bakkamera og 360 graders view, el-justerbart førersæde med memory, forsæder med recliner-funktion, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle med varme, varme og køl i forsæder, digital instrumentering med 5-tommers skærm af ventilation og 13 tommer touchskærm, 8 højttalere, DAB-radio, Apple Carplay og Android Auto, navigation, USB-c stik ved alle tre sæderækker, nøglefri adgang og start, el-foldbare sæder i tredje række, eldrevet bagklap, 19 tommer alufælge, automatisk niveauregulering, V2D og V2L-strømudtag. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Metallak: 12.000 kr.
Panorama-solglastag: 20.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here