BILTEST: Den franske Postmand Per-bil byder på masser plads til lavere pris end en kompakt MPV og en ærlig, men også varevognsagtig køreoplevelse.
Hvilken bil?
Efter sigende afløses Berlingo af en helt ny model i 2018. I mellemtiden har Citroën sendt den nuværende model, der stammer fra 2008, i ringen til en sidste runde iført en let opfrisket front med bl.a. LED-kørelys og renere motorer. Berlingo Multispace byder, som navnet antyder, på højt til loftet, stort bagagerum og rigelig plads til fem personer samt to skydedøre. Vi tester her dieseludgaven BlueHDI 100 hk Feel med start/stop til en kampagnepris på knap 204.000 kr. inkl. levering og et 6-trins automatisk skiftende manuelt gear, der koster 30.000 kr. ekstra. Testbilen har desuden en udstyrspakke til 22.500 kr. som nu omfatter Active City Brake.
Vidste du at?
Berlingo og de andre firkantede familiebiler er en uddøende race herhjemme. I forhold til toppen af deres popularitet midt i 00’erne, hvor Citroën solgte over 2.100 Berlingo’er om året, er salget nu reduceret til ca. en tiendedel.
Kunderne er forsvundet over i de populære crossovers, minibiler og kompakte MPV’ere. Siden lanceringen af Berlingo og søsterbilen Peugeot Partner i 1996, er Berlingo også blevet genstand for mange vittigheder, der har stemplet bilen som den ‘kastrerede’ ægtemands bil, så det kræver i dag sin mand at lade sig se i en Berlingo. Men alt i alt er der over årene solgt over 30.000 Berlingo’er herhjemme plus 9.000 varebiler.
Hvordan er førerpladsen?
På sin vis ganske charmerende og med en umiskendelig følelse af at køre varevogn…eller skulle vi sige postbil. Men Berlingo har en rå ærlighed, som vi godt kan lide. Sæderne er gode, og man sidder relativt højt med fint udsyn hele vejen rundt gennem de enorme ruder. I midterkonsollen er der blevet plads til en trykfølsom 7″ skærm, der giver adgang til at tale håndfrit i mobil og streame musik via bluetooth. Den er dog ekstraudstyr til 4.500 kr., mens navigation koster 8.500 ekstra. En god ting bag rattet i Berlingo er de mange fralægningsmuligheder og en stor opbevaringsboks mellem forsæderne.
Hvordan opleves kabinen?
Berlingo er en ægte ‘rumbil’. Der er højt til loftet, hvilket også giver plads til en såkaldt Modutop med glas i taget, som er ekstraudstyr til 19.000 kr., der også kan rumme en del pakkenelliker. Bagagerummet i Berlingo er 675 liter stort og regulært, og med bagsæderne ude er ‘pakkerummet’ på hele tre kubikmeter. Kun på bagsædet er pladsen ikke overdådig. I bredden er der fint plads til tre, men som i andre Citroën’er, der bygger på C4-platformen, er benpladsen ikke overvældende. Anden sæderække består ikke som standard af tre enkeltsæder – de kræver tilkøb af en fleksibilitetspakke til 9.000 kr. Kabinen kan i øvrigt rumme en ekstra sæderække med to (børne)sæder, men det koster 14.500 kr. ekstra og fås kun i højeste udstyrsniveau.
Hvordan er sikkerheden?
Ikke længere up to date og det skyldes, at grundkonstruktionen kan dateres til 2008 og at bilen er konstrueret til at være en varevogn. I 2014 blev Berlingo testet af Euro NCAP, der afslørede belastninger førerens bentøj og ringe beskyttelse mod piskesmæld. Citroën valgte at lade Berlingo teste uden side- og hovedairbags. Herhjemme markedsføres Berlingo dog med både side- og gardinairbags, men da man ikke kan skønne om resultatet med dette udstyr, bliver Berlingo i Trafikstyrelsens lovpligtige registrering anført som “ikke testet”. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Berlingo kører, som den ser ud – som en en varebil. Køreegenskaberne er pålidelige men også småkedelige, og den høje kabine krænger i skarpe sving og ved pludselige manøvrer.
Desuden er der en del rumlen fra ‘varerummet’ i den store kabine. Testbilens ETG6-gear er ikke et traditionelt automatgear, men et manuelt gear, der skifter af sig selv via en elektronisk skiftemekanisme. Når man har vænnet sig til det, er det faktisk komfortabelt, men lægger absolut ikke op til hurtige accelerationer. Efter lidt øvelse kan man til dels styre, hvornår gearet skifter med speederfoden, eller man kan selv skifte med padler bag på rattet.
Hvordan er motoren?
PSA-koncernens 100 hestes 1,6 turbodiesel er et sikkert hit – også i Berlingo. Vi vil til enhver tid anbefale denne motor frem for benziner’en med 98 hk, da merprisen blot er 7.000 kr. BlueHDI’en med 100 hk passer med sin fine gangkultur, lavmælte brummen og 254 Nm drejningsmoment fint til Berlingo, der trods alt vejer 1.600 kilo i køreklar stand. Til gengæld ser vi ingen grund til at opgradere til den 120 hk diesel, som koster hele 37.000 kr. ekstra. På papiret skulle testbilen med ‘automatgearet’ klare 23,3 km/l, men vi nåede dog ikke mere end 16,5 km/l. OK men heller ikke mere.
Passer prisen?
Lige nu er Berlingo med 100 hk turbodiesel og Feel-udstyr nedsat med 19.000 kr., hvilket sender prisen ned omkring 200.000 kr., hvor den skal ligge for overhovedet at være interessant. Selv om et ægte ‘raumwunder’ som Berlingo umiddelbart er et fint tilbud til den pladskrævende børnefamilie, er det alligevel ikke godt nok: For ca. 60.000 kr. mere får man den velformede og langt mere moderne Citroën C4 Picasso, som er en væsentlig mere velkørende bil med bedre plads på bagsædet og mere udstyr. (Bløde) mænd bør slå i bordet og vælge den frem for Berlingo, uanset hvad fruen siger…
Er der alternativer?
Det er tyndet ud i konkurrenterne til Berlingo. Opel har taget sin Combo af det danske modelprogram, ligesom Ford heller ikke længere sælger Tourneo herhjemme. Søsterbilen Peugeot Partner Tepee er teknisk magen til Berlingo, men savner Citroëns kampagnepris. En bil der svarer til testbilen koster små 222.000 kr. hos Peugeot, og med det elektronisk skiftende gear er Partner’en 3.000 kr. dyrere end Berlingo. En anden mulighed er VW Caddy, som fås fra 201.000 kr. med 1,2 liters 84 hk turbobenzinmotor – dog uden skydedøre. I forhold til Fiats mindre Qubo med 1,3 MJT dieselmotor med 80 hk til lidt under 215.000 kr. virker Citroën Berlingo som et godt køb.
Konklusion:
For: Pladsforhold, skydedøre, motor
Imod: Sikkerhedsudstyr, rustik, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:
Citroën Berlingo er med sin enorme plads og ærlige mekanik et godt, billigt men også rustikt alternativ til en dyrere MPV. Berlingo er dog klemt af crossovers og MPV-alternativer, der både ser bedre ud og kører bedre.
Læs også test af alternativerne:
C4 Picasso – fristende fransk rumfartøj
Du får hvad du betaler for i Dacia Lodgy
Kia Carens er gennemført gennemsnitlig
Pris gør Grand Scenic til MPVernes Godfather
FAKTA: Citroën Berlingo Multispace 100 S&S ETG6 Feel
Vejl. pris, inkl. lev.: 237.000 kr.(204.000 kr. uden ETG6-gear)
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.900 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): ?
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l (112 gr. CO2/km) (m. ETG6-gear)
Forbrug i test: 16,5 km/l
Længde/bredde/højde: 438/181/180 cm
Akselafstand: 273 cm
Bagagerum (min/max): 385/1.021 liter
Køreklar vægt: 1.620kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 100 hk/254 Nm v/1750 omdr./min.
0-100 km/t: 14,3 sek.
Topfart: 171 km/t
Særligt standardudstyr (Feel):
Aircondition, bluetooth og USB-indgang, elbetjente og el-indfoldelige sidespejle med varme, elruder for, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, multijusterbart rat, LED-kørelys, skydedøre i begge sider (Live-udstyr kun én i højre side), hillholder, nedfældeligt bagsæde, kørecomputer, fartpilot og fartbegrænser, varme i forsæder, nedfældbart ryglæn på højre forsæde.
Ekstraudstyr på testbilen:
Pack Serenity (Active City Brake + regnsensor, aut. kørelys, tågelygter m. svinglys): 9.000 kr.
7″ touchskærm med bluetooth, USB, MirrorScreen/Apple Play mm.: 4.500 kr.
Fleksibilitetspakke (3 enkeltstole bag, bagagenet, flyborde, solgardiner bag mm.): 9.000 kr.
Metallak: 6.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
I både Frankrig og Tyskland og sikkert i andre lande, fås Berlingo med den fine Pure Tech benzinmotor med 110 hk. Citröen Danmark overvejer at få den til Danmark.