BILTEST: Suzuki Alto og Splash er blevet erstattet af Celerio, der byder på god plads, en vellykket motor og mulighed for at trække trailer til lavpris.
Hvilken bil?
Celerio er Suzukis nye mikrobil, der både afløser Alto og Splash. Celerio hører godt nok til i den mindste klasse, men forsøger på mange måder at bryde ud af rammerne for en mikrobil.
Takket være et firkantet – og nogle vil måske sige mindre kønt design – rummer Celerio både bagagerum og bagsædeplads, der er biler i den større miniklasse værdig.
Priserne for Celerio starter ved 94.000 kr. inklusive levering for basismodellen, mens dyreste udgave koster knapt 114.000 kr. Her tester vi mellemudgaven Dualjet Club til 104.000 kr.
Vidste du?
Som en af de meget få i mikroklassen – Fiat Panda må også; endda op til 800 kilo – er Celerio typegodkendt til at trække op til 400 kilo på anhængertrækket uden bremse. I forbindelse med introduktionen af Celerio tilbyder Suzuki en særlig ‘trækpakke’ til 9.990 kr., der inkluderer en trailer med en lasteevne på 350 kilo og et aftageligt anhængertræk.
Hvordan er førerpladsen?
Du stiger lige ind i Celerio takket være den høje taglinje, og vel inde i bilen kan du opnå en god kørestilling i det højdejusterbare førersæde. Rattet kan justeres op og ned, men ikke i længden, hvilket kan give langbenede besvær med at finde en god kørestilling. Til gengæld er gearstangen placeret ideelt lige ved hånden. Instrumentbordet er i et umiskendeligt og ganske nydeligt Suzuki-layout. Her er masser af hård plast, men til prisen er det, hvad vi er vant til at se. Udstyrsniveauet er generelt højt og aircondition og bluetooth er standardudstyr, der glæder i hverdagen.
Hvordan opleves kabinen?
Kabinens rummelighed er Celerios glansnummer. På bagsædet er der seler til tre personer og overaskende god plads selv til de langbenede. Klart bedre end i forgængeren Alto og faktisk på niveau med klassens største Hyundai i10.
Lofthøjden er også rigelig, og de store ruder giver lys og godt udsyn. Der er flere fralægningsmuligheder og kopholder til alle. Bagagerummet er på hele 254 liter, hvilket nærmer sig Polo-klassen. Sparekniven stikker rigeligt dybt i dørbeklædningerne, der er så tynde, at de bøjer, når du trækker i håndtaget for at lukke døren.
Er sikkerheden i orden?
Suzuki Celerio måtte nøjes med tre ud af de maksimale fem stjerner ved Euro NCAP crashtesten i slutningen af 2014. Det skyldes ikke mindst, at Celerio blev testet uden de gardinairbags, der er standard på det danske marked hovedbeskyttende airbag til test, da det ellers ville krav om dette udstyr som standard på alle europæiske markeder. Celerio mangler aktivt sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, og det kan ikke tilkøbes som ekstraudstyr. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Undervognen i Celerio er meget behagelig, uden at være for blød, men den høje, firkantede form gør bilen følsom overfor sidevind. Dertil kommer at styringen – typisk for Suzuki – ikke har megen selvopretning, hvilket betyder, at du hele tiden skal styre bilen aktivt. Det er trættende på lande- og motorvej. Styringen er dog rimelig præcis og med masser af servo-hjælp i byen, hvor Celerio også ‘vender på en tallerken’.
Hvordan er motoren?
Et lille 3-cylindret mesterværk, selv om 68 hk og 93 Nm ikke lyder af meget.
I tomgang kan du let komme i tvivl, om motoren overhovedet kører. Får den gas, giver den lyd fra sig, men uden at det bliver anmassende og ubehageligt – heller ikke på motorvejen.
Motor og det letgående gear spiller godt sammen, og Celerio opleves både fleksibel og langbenet. Ifølge Suzuki er motoren også klassens mest økonomiske med et snit på 27,8 km/l. efter EU-normen. I testugen blev det til lige under 20 km/l med en del motorvejs- og bykørsel, og det kan formentlig godt forbedres.
Passer prisen?
Standardudstyr, rummelighed, anvendelighed og benzinøkonomi taget i betragtning virker prisen for Celerio på 94.000 kr. inkl. levering aldeles rimelig. I vores optik er det bedste Celerio-køb mellemste udtstyrsniveau ‘ Club’, som er 10.000 kr dyrere, men byder på Dualjet-motoren, der har lidt mere moment og på papiret kører 4 km længere på literen. Blandt andet takket være automatisk start/stop. Hill-hold-kontrol og LED-kørelys er også med i Club-pakken.
Er der alternativer?
Ja. Mikroklassens ‘duks’ Hyundai I10 er faktisk lige en tand mere rummelig end Suzuki Celerio og fås til priser, der fuldt ud matcher. Dertil giver Hyundai 5 års garanti – 2 år mere end Suzuki. Til gengæld er den knap så økonomisk som Celerio og kan ikke klare en tur på genbrugsstationen med trailer. Skal det være mere ‘funky’ men stadig billigt, er der fx Toyota Aygo eller søsterbilen Citroën C1, der lige nu fås med kaleche-tag til 104.000 kr. inkl. levering. Legandariske Fiat Panda er et alternativ, hvis der skal trækkes trailer. Priserne starter ved 84.000 med en 2-cylindret motor med 60 hk.
Konklusion:
For: Plads, mulighed for træk, 3 år/100.000 km garanti
Imod: Ingen inderskærme bag, sidevindsfølsom, ingen aktiv sikkerhed
Hvilken bil siger:
Suzuki Celerio kommer ikke med noget nyt, og får næppe fat i VW Up-kunderne. Men bag det kantede ydre er Celerio en yderst økonomisk, praktisk og anvendelig stor mikrobil til lavpris.
Læs også tests af:
Renault Twingo vinder på charmen
Mitsubishi Space Star – mikro til minipris
Fortiden indhenter Peugeot 108
Hyundai i10 kører lige Up med de bedste
Skoda Citigo giver utrolig værdi for pengene
Charmerende Fiat Panda spiller kostbar
FAKTA: Suzuki Celerio 1,0 Dualjet Club
Vejl. pris, inkl. lev.: 104.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 2.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr. (Energiklasse A++)
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år (eller 100.000 km.)
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 27,8 km/l (CO2 84 g./km)
Forbrug i test: 19,9 km/l
Længde/bredde/højde: 360/160/154 cm
Bagagerum (min/max): 254/1.053 liter
Vægt: 900 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, benzin
Effekt: 68 hk/93 Nm
0-100 km/t: 13,0 sek
Topfart: 155 km/t
Særligt standard udstyr (Club):
Automatisk stop/start, hill hold control, LED kørelys, højtmonteret stoplys, sorte B-stolper, 6 airbags og afbryderfunktion for passager-airbag, aircondition, CD-radio med USB indgang, håndfri Bluetooth via rattet, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, infodisplay med ur/forbrug/range/temperatur, pollenfilter, højdejusterbart rat, højdejusterbart førersæde, dæktryksovervågning (TPMS), gearskifteindikator, lakerede kofangere/dørhåndtag, splitbagsæde (60/40), elektrisk servostyring, omdrejningstæller, tonede ruder.
Metallak: 4.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)